Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjo!

Rakt på sak, oerhört tacksam om ni kan hjälpa mig med detta med er erfarenhet:

Vid större rattutslag då i lägre fart så kan det komma ett knarrande i framvagnen. Det påminner om en knarrande ladugårdsdörr fast i kraftigare stötar, som om att det är extrem friktion som släpper stötvis. Ibland låter det knappast alls medan ibland kan det låta fruktansvärt högt och det hörs extremt tydligt utanför bilen så fort man tar en tightare 90 graders sväng inne i centrum. Drar åt mig blickar..

Försökt felsöka utan direkta resultat då det alltid varit betydligare svårare att framkalla det stillastående. Ljudet verkar även försvinna helt ifall belastningen försvinner.

Läst flertalet forumtrådar där de flesta rekommenderar samma sak dock har detta redan utförts.

Ljudet upplevs uppkomma från mitten och åt vänster. Försökt känna efter vibrationer utan resultat. Fjäderbenslagret upplevs snurra fritt när man svänger och kollar samtidigt. Min största farhåga är att det är styrväxeln som börjar ge upp, vad tror ni? Det är en stor kostnad jag inte vill behöva byta om det inte hjälper. Eller kan ett hjullager göra detta lätet? Har inte bytt detta ännu men inte hört något vinande ljud som tyder på dåligt lager.

För ca 1 år sedan byttes följande:

Kompletta stötdämpare fram med nya lager, säte, fjäder - Bilstein Sport.

Länkarmar, spindelled, stag, inre/yttre styrled - Lämförder

Vänster/Höger Drivaxel - SKF

Styrservoolja - Volvo Original

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Skillerns, redigerad totalt 0 gånger.
Är det bara vid max rattutslag det knarrar?
Åtminstone på den tidigare generationen av V70 så finns det en stoppklack nertill/framåt på styrspindeln som går emot en nylonplatta på länkarmens framsida vid fullt styrutslag. Kör man samtidigt över en ojämnhet så att länkarmen ändrar vinkel så kan det knaka när stoppklacken glider mot nylonplattan.. Lite universalfett på nylonplattan gör att det blir tyst. :-)
Har du kollat på hur bussningarna till krängningshämmaren ser ut? Jag ser inga stabilisatorstag på utbytt-listan, de brukar ju normalt börja klonka men kanske kan nedre kulan börja knarra om den är rostig..
Styrväxeln smörjer man genom att lägga på fullt rattutslag åt höger och sen ta av damasken på vänster sida. Smöra sen kuggstången med något segt MoS2-fett. Dock inte Biltemas. Då går styrningen alldeles för lätt, been there.. :-/
Högra halvan av styrväxeln är hydraulcylindern, den smörjer sig själv så att säga :-)
Kullagret där rattaxeln går in i styrväxeln smörjer man med olja uppifrån.
Kolla också att de fyra gummibussningarna som subframe sitter fast med är ok. Motorns vikt vilar på metallbrickorna längst ner, prova spraya silikonspray eller liknande på deras översida där bussningarna vilar..
Volvosson skrev: tis 26 jul 2022, 18:46 Erik Å. Hur kan styrningen någonsin gå "för lätt" ?
Jodå, så länge man hade last på däcken gick det lite lagom tungt men om man körde över ett gupp i motorvägsfart försvann precis all friktion i ratten.. det kändes jätteläskigt, som om ratten skulle halka ur händerna om man inte höll hårt :-/ nyare bilar har ju hastighetsstyrd servoverkan men icke min gamla. Sen hänger det förstås på hur slitna spindel- och styrleder samt tätningar i styrservot är. När allt är nytt går det trögt överallt men det stadiet har jag lämnat för länge sen :-D
Jag har letat NLGI-3 MoS2 fett utan framgång.
Det finns till propelleraxel på båtar men jag misstänker att sådant blir hårt i kyla. Båtar används ju sällan i minusgrader :-D
Biltemas MoS2 är NLGI-2
Hittade till slut gammalt segt grafitfett från 70-talet som jag kletade dit, blev ganska bra :-)
Kuggstången var rätt torr efter 20 år, gissar att pinjongen slits rätt snabbt utan fett.. och glapp pga slitage vill man inte ha.
Volvo specialfett för styrväxel har utgått för länge sen, Rejmes skickade mig till Wurth men där hade de inte en aning.. Tips mottages tacksamt.
Erik Å skrev: tis 26 jul 2022, 00:43 Är det bara vid max rattutslag det knarrar?
Åtminstone på den tidigare generationen av V70 så finns det en stoppklack nertill/framåt på styrspindeln som går emot en nylonplatta på länkarmens framsida vid fullt styrutslag. Kör man samtidigt över en ojämnhet så att länkarmen ändrar vinkel så kan det knaka när stoppklacken glider mot nylonplattan.. Lite universalfett på nylonplattan gör att det blir tyst. :-)
Har du kollat på hur bussningarna till krängningshämmaren ser ut? Jag ser inga stabilisatorstag på utbytt-listan, de brukar ju normalt börja klonka men kanske kan nedre kulan börja knarra om den är rostig..
Hej!

Mjaa, det är mer eller mindre vid max, lite osäker just nu dock ifall det är så att styrstoppen har lite flex i sig. Alltså att man når stoppet men det går vrida lite mer. Har flyttat ut dessa stopp med brickor för att motverka skrapande från de bredare däcken. Men ska självklart testa smörja här för att åtminstone testa det.

Bussningarna till subframen är rätt slitna och gamla tror jag, men ska testa smörja lite där också för att se, kanske dags att byta dem vilket fall som helst framöver.

Jo stabilisatorstag är bytt, skrev bara ”stag” i första inlägget. Även dessa är bytt till Lämförder, alla delar i knappt ett år gamla.

Nu har bilen förstås minskat i knarrande men låter fortfarande lite. Jag märkte lite idag att det verkar som bilen knarrar lättare ifall man svänger och det guppar samtidigt, som när man kör in på en parkering över en trottoarkant. Undrar därför om det kan vara fjäderbenslagret eller fjädern som fular sig trots allt, tycker verkligen inte det då det byttes till märkesgrejer..
Erik Å skrev: tis 26 jul 2022, 00:43 Är det bara vid max rattutslag det knarrar?
Tjo!

Vill bara förmedla att felet var tydligen styrstoppen som knarrade så pass högt. Tänk att det var så smidigt att fixa ett problem som man först trodde skulle kosta flera tusen, hjullager, styrväxel osv. Nu kostade det bara några öre universal fett att kleta på kontaktytan mellan metallarmen och styrstoppen! Kanske inget permanent fix men nu vet man i alla fall! :D

Lyckade spela in ljudet på felet men vet dessvärre ingen smidig sida att dela ljudet på, tänkte det kunde hjälpa andra i liknande sits och jämföra deras ljud.

Tack i alla fall! :)
S60FIN skrev: ons 03 aug 2022, 07:36 Har liknande problem på min. Kan du lägga nån bild eller liknande så jag vet var jag skall kolla?
Hej!

Sitter dumt till nu med att fixa bilder, men det är lätt för dig att hitta! Du behöver inte hissa upp bilen eller något. Stå parkerad med bilen avstängd, ha hjulen med fullt rattutslag åt höger, då kommer du åt vänster hjulhus. Precis bakom hjulet i själva bromsoket sitter det en kraftig metallarm lätt böjd som sticker ned som en klack, kollar du också på länkarmen så bör det sitta en plastklump (oftast nedsliten några millimeter) i svart, vit eller blå färg. Denna metallarm går emot plastklumpen där plastklumpen agerar som ”styrstopp”. Smörj både med något fett, tex biltema universalfett, smörj inte för mycket bara så det stänker iväg mot bromsskiva eller liknande. Ta nu fullt rattutslag åt vänster för att komma åt höger hjul, samma procedur där.

Hoppas det löser sig :)
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]