Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikael-71
Har ett hummande ljud från 60km/tim när jag svänger höger. Höger framhjulslager är det första jag tänker på.

Men ljudet låter som höger bak där däcken (P6000) är slut och ska bytas. Och ljudet kom sent i höstas när jag bytte bägge framdäcken efter en pyspunka. Framdäcken blev Dunlop SP sport 01 eftersom det var det enda som fanns i lager för dagen och jag hade ett platt däck.

Lagret bak har jag kollat glapp och dylikt med indikatorklocka och kan inte finna något fel. (gjorde det i samband med att jag kollade skivorna).

Det är en V70 -04 (my03) som gått 11000 mil och det jag kan läsa här att lagerfel inte är så vanliga längre som på de tidigare modellerna.

Hade jag inte upptäckt ljudet någon dag efter att jag bytte däck så hade jag bytt lagret direkt. Men nu är jag lite tveksam på ifall det inte kan vara spök med de gamla eller nya däcken.

Men hur vanligt är det med lagerfel på lagren från my03 o framåt? Vad tycker den med erfarenhet att det låter som?

Jag har bara bytt lager 2ggr på 18års tid på bilar och de har känts direkt när man snurrat på dom. Här känner man inget när man snurrar på dom och indikatorklocka påvisar inget glapp.

Mikael
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Som du beskriver det så låter det som att lagret vänster
fram är dåligt. Om man kör och svänger till höger så får
man störst vikt på vänster hjul därav ljudet.
Vill du vara helt säker så se om du kan få hissat upp bilen
på en lyft med hjulen fria, starta och kör upp bilen i hastighet
och lyssna med ett stetoskop, är det riktigt illa hör man det
med bara örat.
av Mikael-71
Bänktsson skrev:Som du beskriver det så låter det som att lagret vänster
fram är dåligt. Om man kör och svänger till höger så får
man störst vikt på vänster hjul därav ljudet.
Vill du vara helt säker så se om du kan få hissat upp bilen
på en lyft med hjulen fria, starta och kör upp bilen i hastighet
och lyssna med ett stetoskop, är det riktigt illa hör man det
med bara örat.
Tack för det svaret. Det ger mig lite logik i det hela. Fast det låter som höger bak så finns det lite antydning till just vänster fram. Misstänker att kombi modellen spökar lite med hur ljudet sprids. Flera andra har påstått att det är samma sida som man svänger åt. Har faktiskt inte ifrågasatt det. Ska nog ta o mäta upp lagrets glapp o lyssna och känna lite på det.

Mikael
Användarvisningsbild
av #27
Bara som lite info de behöver inte vara glapp för att de ska vara missljud så försök snurra på hjulet så for de går och lyssna..
av Mikael-71
Nää jag vet. Men om det finns glapp så är det inte så mycket att fundera på sedan.

Var ute och åkte nyss med en passagerare som satt i bak o den tyckte också att det är mer oljud från bak. Efter bytet till sommardäck (vet att det är sent :oops: ) i helgen så verkar det nu istället låta ifrån vänster bak. Har inte åkt med sommardäcken något i år förrän nu..... Gaahhh!!!! Blir inte klok på den. :???:

Men det är i alla fall fortfarande så att det är tyst när jag svänger det allra minsta åt vänster och sjunger när jag svänger höger.

Tänk vad enkelt det är med alla enkla fel med hjullager som låter som en sandlåda i maskineriet.

Mikael
av Mikael-71
Var iväg o köpte ett lager idag. Gick ju ganska smidigt o byta det. Men det hummande ljudet som ökar när jag svänger höger o tystnar när svänger vänster, ja det är kvar. :cry: :cry: :cry:

Ska nog byta de ganska dåliga bakdäcken först och jaga vidare utifrån det.

Snackade med en liten oberoende verkstad innan och han böt flera framhjulslager på V70 i veckan men hade aldrig bytt i bak om det inte var AWD..

Mikael
av Mikael-71
Jodå nu så slutade jag att lyssna på vad man säger om det här med lager ljud som kommer när man svänger. Ungarna som sitter i bak påstår att ljudet kom ifrån vänster bak. Nåväl jag bytte det lagret och nu så går den så tyst o fint igen.

Vad har man lärt sig den här gången efter att ha lagt ut 1700:- och ett par timmar i onödan. Bakhjulslager på en 2wd Volvo kan ge sig och dessutom ge samma symptom som framhjulslager. Ibland diverse bilmek så har det varot olika bud på om det är höger eller vänster framhjullager. Mina ungar på 10 o 13år har bättre hörsel än en bilmekaniker. :wink:

Mikael
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.