Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vägkung
Volvo V70 2006.
Som rubriken säger så lyser motorlampan på min bil, och jag ska läsa ut felkoder snart. Men jag undrar om motorlampan kan lysa om startbatteriet är dåligt?
Märkte för ett par veckor sedan att startmotorn gick lite saktare än tidigare, märkte också att vindrutetorkarna gick saktare än normalt, så batteriet är på upphällning med andra ord.
Som sagt, jag ska läsa ut felkoder, men frågan är, kan ett dåligt startbatteri göra så att motorlampan lyser?
av sicnarf
Ja. Dessa bilar är känsliga för startbatteri. Om du misstänkte dåligt batteri redan 2v sedan så skulle du mät ditt batteri på tomgång och också efter det vilat ett dygn. Det ska visa 14 volt ca på tomgång och 12.6 i vila. Kan vara regulatorn i generatorn som ej laddar batteriet så då hjälper inte nytt batteri. Utan man byter regulatorn istället
av vägkung
Tack för snabbt svar.
Har också tänkt i de banorna, men om det är nå krångel med laddningen så borde väl batterisymbolen på instrumentbrädan ha lyst, vilket den inte gjorde
av Andreas12
vägkung skrev:Tack för snabbt svar.
Har också tänkt i de banorna, men om det är nå krångel med laddningen så borde väl batterisymbolen på instrumentbrädan ha lyst, vilket den inte gjorde
Batterisymbolen måste inte lysa när den inte laddar.
Startar jag utan drivrem lyser inte lampan, men den laddar inte heller..
Men har du kört i 2 veckor lär den ladda ..
Dessa bilar får många väldigt konstiga fel när batteriet är dåligt ..
av vägkung
Hej igen!
Nu funkar bilen som den ska igen. Läste ut felkoder och raderade de som läsaren visade innan jag bytte till det nya batteriet, jag kunde se att det gamla batteriet gav typ 8volt, så det hade gjort sitt.
Och nu har jag lärt mig nått nytt igen tack vare er på forumet, nämligen att ett kasst batteri kan "sätta felkoder"
Tack alla
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]