Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vispen
Hej!
Jag är nybliven, lycklig ägare till en V70 2.5t. Bilen har snart rullat 9000 mil. Sista servicen gjordes vid 7700 mil och den gjordes 1 dec 2005. Borde den inte säga till att det är dags, eftersom det snart har gått 1,5 år. Kan förre ägaren nollställt detta....går det att göra?

Tacksam för svar!
Magnus
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Årsmodell på bilen?

Om jag får gissa så har du en 04'a eller äldre, i så
fall är det 1år eller 2000 mil som gäller. Om det nu är
1,5 år sedan den servades så gör ett oljebyte nu med
en gång. Motorn skall ha ny olja minst en gång om
året.

Släcka servicelampan manuellt är inga problem, sök
här på forumet så skall du finna!
Användarvisningsbild
av Bonnie
Du behöver inte vara orolig vad det gäller oljan
Är det en kvalitativ olja av ett känt märke så går den det dubbla miltalet under normalkörning utan problem.
Har lämnat min Castrol olja för analys efter 2000 mil och fick till svar att det bara var att fortsätta köra.
Nu gör jag inte det utan byter varje 2000 mil vare sej det behövs eller inte, för ojan är motorns livselexir.
Men byta för bytandets skull blir bara oljeproucenten glad för.

Nu undrar Ni väl vad jag är för en som lämnar olja på analys men jag jobbar som maskinist på fartyg och skickar olika oljor för analys varje månad för att få reda på oljans kondition. Varvid jag lät min olja gå med för skoj skull.
Kan ju tala om att på en stor Huvudmaskin som har 6-10 kubikmeter smörjolja så byter man inte olja utan endast fyller på och litar på analyserna.
Användarvisningsbild
av cycler
Cool!!

Du kan inte berätta mer om dessa monstermaskiner?? Hade för mig att man kan krypa in i kanalerna i motorn på vissa....
(Vilket verkar konstigt eftersom det är väl fyrtakt och skall inte vara kanaler???)

Det är väl stora raka dieslar till fartyg eller??

/C
Användarvisningsbild
av Bonnie
Emma Maersk är det en containerbåt som heter, som för närvarande har världens största diesel, en Wärtsilä-Sulzer RTA 96-C
Några data:
13,5 meter hög 27 meter lång
2300 ton tung
14 st cylindrar a´960 mm diameter
slaglängd på 2500 mm
109 000 hp etthundraniotusen hästkrafter vid 99-102 rpm

Detta är en tvåtaktare som mycket riktigt går att krypa in i spolluftsbältet på
Hur mkt. smörjolja det är i sumpen vet jag inte men Du kan säkert köpa dej en bra ny V70 för vad det skulle kosta att göra ETT oljebyte på den
Därför analyseras oljan kontinuerligt för att man skall kunna ha bra koll på motorns slitage/läckage/bränsleventiler osv.
Hoppas det var intresanta siffror om en stor diesel
av Mikael-71
Bonnie skrev:Emma Maersk är det en containerbåt som heter, som för närvarande har världens största diesel, en Wärtsilä-Sulzer RTA 96-C
Några data:
13,5 meter hög 27 meter lång
2300 ton tung
14 st cylindrar a´960 mm diameter
slaglängd på 2500 mm
109 000 hp etthundraniotusen hästkrafter vid 99-102 rpm

Detta är en tvåtaktare som mycket riktigt går att krypa in i spolluftsbältet på
Hur mkt. smörjolja det är i sumpen vet jag inte men Du kan säkert köpa dej en bra ny V70 för vad det skulle kosta att göra ETT oljebyte på den
Därför analyseras oljan kontinuerligt för att man skall kunna ha bra koll på motorns slitage/läckage/bränsleventiler osv.
Hoppas det var intresanta siffror om en stor diesel
Ojjj!!! Jag som trodde att jag hade något att komma med som brukar bearbeta cylinderfoderstyrningar, top deck och ramlager gatan vid renovering på 16 o 20 cylindriga GM dieslar till lok, ca 3000-4000hp vid 930rpm. Ett tomt motorblock på 5ton och en sump på ett par hundra liter var ju inte så mycket här..... :roll: Den är väl ihopmoterad ca 6m lång och 2m hög. Vi skulle väl kunna skicka in en fet katt i spolluftsbältet, men inte mer än så. Men det här var ju LITE häftigare.

Mikael

Ja det var lite ofullständig information fr&a[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]