Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av clutch
Hej,

Är ny på forumet då jag har fått problem med kopplingen. Märkte av detta för ett par dagar sedan efter en längre tur på motorvägen när jag skulle svänga av motorvägen; kopplingen känns svampig och saknar "studs". Men det går bra att växla osv, det är bara det att pedalen känns konstig. Sedan dagen efter känns den helt normal igen, men sen efter att jag har kört i cirka 30 min på motorvägen känns kopplingen svampig igen. Finns det något test jag kan göra, eller är det smartast att lämna in den på verkstad innan problemen eskalerar? Kan det ha att göra med att det är så j**la varmt ute?

Volvo V70 från -07 med cirka 19.000 mil

Vänliga hälsningar
av sicnarf
Hur testar jag om kopplingen är bra?
Testa kopplingen på bilen kan du göra enkelt med att trycka ner kopplingen,
starta bilen och lägga i 3an's växel t.ex. (du står bara stilla dvs).
sedan släpper du bara upp kopplingen rappt. och då ska bilen dö helt och hållet.
Om den inte gör det så betyder det att kopplingen börjar bli eller är sliten.
Testa också om kopplingspedalen glappar, dvs. så att kopplingen inte tar så långt ner hela tiden.
Då behöver man fixa kopplingscylindern.
Märks också ganska fort när man sätter foten på pedalen genom att den åker ner en bit utan att man ens trycker på den med foten direkt.
av sicnarf
Du kan också köra lungt i 30 på trean. Sedan trycka ner kopplingen. Gasa med pedalen och sedan släppa upp kopplingen snabbt. Då ska bilen hugga till och rycka iväg som en raket om kopplingen är ok.
av clutch
Tack för snabba svar! Jag tror efter lite testande idag att den börjar bli sliten helt enkelt. Visst finns det ett litet ”spel” i pedalen högst upp när man bara vilar foten på den. Och när jag trycker ner och släpper upp kopplingen snabbt så rycker det till lite, men inte som att bilen vill flyga iväg som en raket direkt. Den börjar säkert bli sliten helt enkelt, jag ska börja vara mycket snäll mot kopplingen hädanefter och se hur det utvecklar sig.

Mvh
av SubMarine
Har haft liknande problem som du beskriver på både min V70 -99 och min S60 -05. Jag tycker det tidigare har blivit betydligt bättre igen efter luftning av kopplingen. V70in blev lite svampig nu när det blev varmt igen efter att ha varit bra i några år så jag ska ge mig på en luftning vid tillfälle där. Ska du ge dig på att lufta så se till att vara försiktig och använd ett mothåll när du lossar luftningsskruven på slavcylindern. Känns som att det är risk att knäcka plasten på slavcylindern om man tar i för mycket.
av clutch
Tack för ditt svar SubMarine. Aa jag har kollat på lite videos hur man luftar kopplingen, och det verkar onekligen som något jag skulle kunna ge mig på nu när jag tar semester här i dagarna. Men jag är rädd för att göra fel så om jag ska göra det så kommer jag vara väldigt noggrann med att göra rätt. Har nämligen för mig att jag hade liknande bekymmer med kopplingen under förra sommaren men att det försvann av sig självt men minns inte riktigt.

Varma hälsningar :-D

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]