Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1502641
I sept 2019 bytte jag först lager + säte på höger sida då det verkligen krasade så jag inte vågade köra med bilen som fö. är en 02 V70T5. Den går bara runt 400 mil/år som andrabil.

(Sätet var verkligen ruttet när jag fick ur det medans lagret inte såg lika illa ut. Säkert original som suttit där minst 22500mil.)

Blev biltema då jag inte hade tid att vänta på Trodo lr Autodoc. När jag var klar med bytet o testkörde så hörde jag att även vänster sida var dålig men inte alls lika akut. Beställde maxgear lager o febi säte från trodo.

Och som sagt, sedan ett tag tillbaka så knarrar det igen på vänster sida... "Buy cheap, buy twice".... :-(

Lr kan det vara nåt annat som knarrar?

Tänkte kosta på ett FAG denna gång, borde ju hålla lite bättre. Frågan är om sätet är ok? Fast får nog kosta på mig ett nytt, inte kul o riva en gång till...

Finns två varianter av lager, ett mer rektangulärt o ett som är rundat på ena sidan. Var helt säker på att jag monterat det rundade men när man kollar chassinr på lagren så står det "Chassinummer till: 547726,546642" på det rektangulära och från 546643 på det rundade...

Mitt vin.nr sista 6 siffror är 245088.. skumt.. hittade till slut min gamla beställning o det var ett "Fjäderbens-stödlager MAXGEAR 72-1563" vilket är det rundade... Har dessutom för mig att killen på Biltema sa att det rektangulära satt redan i V70 gen1 o följde med in i tidigaste V70n.

Nån som har nån förklaring?
#1502728
Som Marlboro säger - Kan vara krängningshämmarstagen.

Hade ett mycket störande, klapprande och knarrande ljud
från framvagnen på V70 - 07. Inget direkt fel kunde hittas.

Bytte ändå krängstagen trots att de gamla verkade friska.
I detta fallet bingo - Nya krängstag gjorde framvagnen tyst.

(De kallas ju ibland också, rätt ofta passande - "klapperstag")
#1502764
Tänk på att fjädersätet ensamt inte är dimensionerat för att överföra kraften från fjädern till kolvstången. Innan man tar bort fjäderspännarna måste lager och toppbricka vara monterade, det är de som ska hantera krafterna i ett losstaget fjäderben. Det räcker alltså inte med att montera kryssmuttern. Missade detta själv och då slets metallhylsan som är invulkad i gummit loss.. hann få tillbaka spännarna innan fjädern sköt iväg men kusligt var det.. :oops:
Iallafall, gör man fel så skadas fjädersätet.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]