Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Får då och då ett felmeddelande på min S60 D5 -03 när jag startar bilen "inget oljetryck, stanna motorn".

Meddelandet hinner bara blinka till en halv sekund innan det försvinner, har aldrig kommit annars när jag kör eller använder bilen i dagligt bruk.

Bilen är körd 360.000km med och har fullständig service historik, blev nyss servad med Mobil 1 5w-40 och filtret blev bytt. Har inte ägt bilen speciellt länge och den hade stått still i 1,5år innan jag köpte den.
Oljenivån är rätt och bilen går annars som den skall och har inga missljud eller liknand heller.

Är detta något att man ens behöver bry sig om när det bara kommer snabbt och blinkar till vid uppstart eller bör man börja felsöka?

Vågar man hälla i en flaska med någon motortvätt i oljan och byta igen ifall det skulle finnas nån skit i vägen som behöver lösas upp?
Ringde Volvo verkstaden och dom sade att man inte haft några problem med oljetryck på D5:orna, T5 är det ett vanligare problem på.

Men mekanikern sa att han tror inte det är något större problem, kan vara oljepumpen som börjar bli lite trött men jag skall följa med situationen men så länge det bara kommer sä det bara blinkar till då och då vid uppstart så var han inte orolig, kan vara sensorn som är lite känslig menade han.

Får väll bara följa med...
Jag skulle vilja säga motsatsen, saker som rör oljetryck Vill man kolla upp för säkerhetsskull då det kan bli en dyr läxa annars OM det inte bara är ex en givare som börjar bli lite trött.
Att det bara blinkar till snabbt vid start är kanske inte hela världen, men om du ex rulla på motorvägen i 120knyck och oljetrycket helt plötsligt slår i gatan så kan det bli mindre roligt tills dess att man fått stopp och avstängning på maskineriet.

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]