Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På utsidan en helt rostfri, snudd på nybils-blank och fin bil (enl. signatur nedan). Upptäckte ett par cm rost-bubblor på översta delen av skärmkanten härom veckan, behöver väl ta loss innerskärmen för att komma åt kanten på insidan med - och hoppas att det inte är mycket värre.

Ska man köra hela racet tar man väl bort hela skärmen, byter mot en ny och får den proffslackad för mer än vad bilen är värd? Det kommer inte att hända. ;) :D

Hur många popnitar (för 10kr styck på Vparts) sitter det på denna modell? Sitter det plastmuttrar också - som jag sett för andra modeller?

För att fortsätta dilemmat, vad bör man göra som mek-garage-lös utfattig hemmamekare för att slippa byta hela skärmen eller tejpa över rost-hål inför kommande fem-tio års besiktningar eller så?

Planen är väl att göra en del vid svärföräldrarnas sommarstuga eftersom hyresvärden har ett totalt mek-förbud i mini-garaget jag hyr. Med tanke på platsen för utförandet vill jag gärna ha med allt som behövs, det är jobbigt att åka runt med bilen om man plockat av saker även om det råkar finnas ett Biltema i närheten om jag minns rätt (Karlstad).

Jag tänker:
Borsta/slipa bort färg och rost
Rost-ätare
Zinkspray
Grundfärg
Lämplig lackpenna/spray i originalfärg
Klarlack
med hand slipningar i vått och torrt däremellan när så är lämpligt
Typ underredsmassa på insidan?

Har sett att det används epoxy utan någon zink-behandling, är det att föredra?

Det blir väl stegen fram till zinkspray i första skedet, sen har jag väl inte tänkt åka runt med en grå fläck där (som man sett på somliga andra bilar). Då är det väl bättre med åtminstone liknande färg som ser OK ut en mörk höstdag på 20m håll... :)
e5frog skrev: tor 09 jun 2022, 10:29
Har sett att det används epoxy utan någon zink-behandling, är det att föredra?
Haha, du har väl sett mina inlägg :-)
Jag har aldrig fått zinkfärg att stå emot rost mer än en enda vinter så nu är det epoxy direkt på plåten för hela slanten ;-) Lycka till med zinken :-D
Jag skulle passat på att lägga glasfiberväv på insidan där det är (bortslipad) gravrost och dränka igenom väven med lamineringsepoxy. Sportbilar hade ju glasfiberkaross förr i tiden :P
Du kommer inte få det att hålla önskade tiden/någon längre tid utan att lägga en del tid och pengar på det.
Och tiden plus pengarna kommer bli ungefär samma summa som en lackfirma tar för att fixa det som ett sido jobb eller kanske tom med kvitto till beroende på om du bort i storstad eller mindre stad.
Bästa och billigaste du kan göra är att försöka få rätt på fräsch skärm i samma kulör från en typisk självplocks skrot...Handlar om några 100-lappar då.

Laga rost ordentligt kostar mer än man tror även om man gör det själv.
Glöm zink och alla såna där rostätare/omvandlare - ända dugliga är frisk plåt och 2-komp epoxy grund som första 2 punkter. Utan dessa är rosten tillbaks illa kvickt.
Glöm biltema om du vill ha skapliga saker som håller lite nivå (visst lite spackel, slip papper osv små saker duger. Men färger osv väljer du med fördel helt andra fabrikat på).
Insidan på framskärmarna sprayar man med något lämpligt vaxklet typ hålrumsvätska innan man sätter tillbaka innerskärmen
Den invikta skärmkanten penslar man lämpligen med tunnflytande underredsmassa (även där den täcks av innerskärmen, det kommer lätt gruskorn i kläm mellan plast och plåt och nöter igenom lackskiktet med tiden)
Stålplåt ingjuten i epoxy klarar lätt 10 år utan att rosta :-D Men det gäller att få till ett helt tätt och relativt tjockt skikt, även runt kanterna!

Jag tänker:
Borsta/slipa bort färg och rost. JA! Blir det hål så blir det hål, rosten på båda sidor måste bort! Sandblästring är bäst men inget kul att hålla på med. Dremel med slipstift och små diamantstift är inte fel.
Rost-ätare. Visst, för att omvandla rost i mikroskopiska porer. Men slipa bort rostätaren sen, den sitter för dåligt som grundfärg
Zinkspray. Inget för mig :-D
Grundfärg. Jag föredrar epoxy! :-) Matta ner efter härdning med fint slippapper så nästa skikt fäster bra
Utsida- lägg på lättslipat plastspackel (typ nåt sådant https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... st-003113/) och slipa till slät yta med 400 och sen 800-papper. Annars får du aldrig bättringsfärgen att se bra ut.
Lämplig lackpenna/spray i originalfärg - Japp. Lackstift funkar bara på pyttesmå lagningar, till större krävs spray
Klarlack - Japp, helst 2k.. Budgetalternativ akrylklarlack. Men låt bli Biltemas, den blir klibbig så fort avfettning finns i närheten :bored:

Typ underredsmassa på insidan? - Jag föreslår vax på skärminsidan och underredsmassa i kanterna och på utsatta punkter. BT 36-2410 går att penselmåla och ger slät fin yta. Den i hink ger knottrig yta och är en pest att applicera. Mest lik sandblandad tjära :-/
Tackar ödmjukast för svar.
Sen var det det där med nitar och muttrar. Man får väl öva i "hjul av / hjul på" för att kika hur många det sitter, någon som vet?
Har inte hittat någon info om det för nedanstående modell.

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]