Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wosoe
Hej, jag är okunnig inom bilar så har jag sagt de i förväg.

Jag köpte en Volvo s80 för ett tag sedan. Idag körde jag 400 meter med den tills den dog. Enligt min granne som är mer kunnig än mig o då vi har kollat o inspekterat den, är troligen felet något med bränslepumpen. Dock vet vi ej var den sitter.

Bilen startade och gick 400 meter tills den dog. Den har tillräckligt med bensin, tändstiftet kollade vi och det såg bra ut och alla säkringar. Vad är felet tror ni?
av Wosoe
panth0n skrev:När du sätter i nyckeln och vrider till läge II, surrar pumpen, som sitter i tanken under baksätet, då? Ett kort lite dovt surrande skall höras.
Nej det gör det inte.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Ett vanligt fel på dessa bilar är sladdarna till flottören som sitter på vänster sida under baksätet under ett lock. Det är vanligt att det blir ett kabelbrott på sladden i locket på flottören. Det får pumpen att sluta fungera. Flottörens lock skruvas loss med ett specialverktyg. Det får inte va mer än halv tank när man skruvar loss locket på flottören.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Senast redigerad av 2 GLIZ, redigerad totalt 0 gång.
av Wosoe
GLIZ skrev: mån 30 maj 2022, 20:21 Ett vanligt fel på dessa bilar är sladdarna till flottören som sitter på vänster sida under baksätet under ett lock. Det är vanligt att det blir ett kabelbrott på sladden i locket på flottören. Det får pumpen att sluta fungera. Flottörens lock skruvas loss med ett specialverktyg. Det får inte va mer än halv tank när man skruvar loss locket på flottören.

Så man behöver inte byta hela pumpen eller hur fungerar det?
Användarvisningsbild
av GLIZ
Wosoe skrev:
GLIZ skrev: mån 30 maj 2022, 20:21 Ett vanligt fel på dessa bilar är sladdarna till flottören som sitter på vänster sida under baksätet under ett lock. Det är vanligt att det blir ett kabelbrott på sladden i locket på flottören. Det får pumpen att sluta fungera. Flottörens lock skruvas loss med ett specialverktyg. Det får inte va mer än halv tank när man skruvar loss locket på flottören.

Så man behöver inte byta hela pumpen eller hur fungerar det?
Stämmer. Pumpen sitter till höger uppe bakom ryggstödet och flottören till vänster under sätet. Man får lirka ut den lite försiktigt och helst nästan tom tank. Och, absolut ingen cigg i munnen eller någon som svetsar i närheten. Pumpen och slangen som sitter i den binder man ett långt snöre i på den sidan som flotören sitter i. Lys inte in i tanken med tändare, ficklampa endast.

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]