Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har haft problem med bilen som står i tidigare inlägg, hur som helst, har beställt lite delar blandannat höger drivaxel då den gav missljud, råkade även dela på den vid byte av hjullager och givetvis slarvade jag vid demontering så lite vxl olja rann ut, fyllde på med olja som fanns i garaget och är inte säker på om det verkligen var rätt olja I flaskan eller om svärfar har hällt över annan. Nåja, har kört en vecka nu och det låter inget vidare från drivknuten(innre) då jag måste ha bilen till jobbet o morgon så hissade jag upp framändan på pärlan och såg att det läckt lite olja från vad jag gissar packboxen till drivaxel. Startade bilen och tänkte testa att köra på några växlar och svänga och se om jag kan göra något tillfälligt tills delarna kommer.. men när jag har växel i och gasar försiktigt så kommer det nåt mekaniskt skrapljud från lådan, inte hela tiden men lite ibland... tog bort Hjulet och påfyllningsskruven till lådan och det rinner ut bra mycket olja, lite skummad och väldigt tunn..
Hittade 80-90 vxl olja och fyllde på en del... antagligen för mycket. Testade igen att köra med bilen hissad, nja det blev bättre. Men ljudet kom lite i bland ändå, ner med bilen på backen och körde sakta på tomten. Och hör inte direkt några missljud.
Mina frågor: 1.kan det vara missljud när man kör och bilen står på pallbockar?
2. Får hem delar i veckan blandannat olja. Har läst att det ska vara 2.2 eller 2.1 liter i lådan, är det ända upp till påfyllningshålet?
3. Är det jobbigt att byta packboxen? Tänkte passa på när axeln ändå är borta.
4. Är lådan skrot? Det går lätt och bra att växla.
1: Att lådan låter på pallbockar med blir tyst på marken är lite oroande. Frågan är om du har ett begynnande lagerhaveri i lådan. Om du har bilen på pallbockar och har växel i, snurrar hjulen / drivaxlarna jämnt eller går det ryckigt?

2: Det går strax över 2 liter i lådan om den är helt tom. Dock brukar man inte riktigt få ut alla gammal olja då avtappningspluggen sitter en liten bit upp.

3: Packboxarna brukar bjuda upp till kamp. Räkna med att dem sitter hårt.

4: Svårt att säga. Det gick lätt att växla så sett i brorsans S60, men den lådan var redo för metallåtervinningen. Svårt att få i växel ibland, ven och ylade lite av lådan när man körde. Men på pallbockar lät det hemskt.
Hej alla glada.... och ledsna med för den delen.
....Volvo... nytt hjullager höger sida, ny drivaxel, och ny olja I lådan, samt bytte ett par stabilisatorstag, låter inget illa om lådan eller så allt går tyst och fint.... tills jag svänger liiiite åt höger då viner något, känns nästan so att gaspedalen med... vibrerar dock en extrem låg frekvens, eller så är det inbillning några tips? Jag vill ha att det låter från höger sida.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)