Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V70 2,4D -06 f.d. taxi har både parkeringsvärmare och restvärmare. Vad jag förstår så är restvärmare egentligen bara mjukvara som startar bränslevärmarens pump (om bilen redan har bränslevärmare) tillsammans med kupéfläkten för att hålla bilen varm ett tag efter att motorn stängts av.

Anledningen till frågeställningen i rubriken är att det i instruktionsboken som följer med restvärmaren, står att man även kan använda restvärmaren vid körning för att få extra värme i kupén vid kalla dagar. Hur kan detta ha någon effekt när motorn är igång (vid körning) då motorn redan cirkulerar kylarvätskan genom värmepaketet?
Jag har inte koll på det, men det är så med moderna dieselmotorer att dom ger inte så mycket överskott på motorvärme. Därför (sägs det i alla fall) att extra tillförsel av värme kan behövas till kupén och komforten under kalla vinterdagar med en bränsledriven kupévärmare.
Jag är inne på samma spår som Rådlös och jag gissar att man valt fel ord i instruktionsboken och skrivit restvärmare istället för bränslevärmare. Min far hade en S80 2.5TDI -00 som taxibil för många år sedan och den var inte utrustad med parkeringsvärmare men den hade ändå en dieselvärmare som automatiskt startade när det var kallt ute för att snabba på uppvärmningen.
Ja, bränslevärmaren går ju igång automatiskt när det är kallt ute och då används själva brännpannan. Parkerinsvärmaren är funktionen som startar bränslevärmaren enligt tidur eller manuellt.

Restvärmare däremot (verkar också ibland kallas för rastvärmare) använder bara pumpen och kupéfläkten. Den startar inte brännpannan som parkeringsvärmaren gör. Restvärmaren är alltså tänkt att användas för att hålla kupén varm med motorn avstängd när t.ex. taxiföraren har rast, men kräver att kylarvätskan redan är varm. Därför tyckte jag det verkade skumt att restvärmaren enligt manualen skulle kunna hjälpa till att värma upp kupén vid körning. Som redan nämnt är det väl snarare bränslevärmaren som har denna funktion.

För att förtydliga så är det alltså restvärmaren som har en egen manual.
Det kanske inte har så mycket med detta att göra, men det har funnits anläggningar som gav värme även när motorn var avstängd.
Någon gång på sent 70-tal (tror jag ?) utrustade Volvo ett antal taxibilar i Göteborg med en speciell värmeanläggning. Detta var bara som ett prov och blev inte så mycket mer.
Det fungerar så att det finns en sorts saltpåsar som friluftsmänniskor och andra köper för att ha som värmetillskott. Man värmer påsarna/saltet i kokande vatten och saltet går över i flytande form. Om man sedan tar bort påsarna från det varma vattnet så vill saltet stelna igen. Då avger det värme samtidigt. Det har funnits varmvattenberedare till större fritidsbåtar som har haft den här funktionen också. Men där har det handlat om varmvattenberedare på kanske 50 liter eller liknande. Saltbehållaren av plåt rymde kanske 2 liter eller något ? Det var i alla fall så att om man kom till "sin egen lugna vik" och låg ankrad för natten så gav den här saltklumpen värme till morgonen, ungefär. Dom här varmvattenberedarna slutade säljas någon gång i slutet på 90-talet, så som jag kommer ihåg det. (Jag har varit båtägare, men med en mindre båt. Där fungerade en vanlig Wallasvärmare) Dom kanske hade brister i funktionen eller något annat. Annars var det ju en smart tanke.
Kan det vara så att man har tagit upp den här funktionen igen?
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]