- fre 27 apr 2007, 15:16
#101504
Tjenare!
Var i förra veckan och slängde på sommardäcken och då kom den återkommande frågan på tal, vad skall man ha för luft(däck)tryck? Har gjort en sökning på forumet och hittat bl.a. följande tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=8786
Eftersom jag själv kör på 225/45 R17 så borde jag ha 2,9 kg i varje däck, men sedan blev jag osäker då jag läst i andra trådar att det skall vara 2,9 bar... Själv har jag ingen koll på vad det skall vara; kg, bar eller psi... På mitt tanklock står det följande om bilen i normalfallet är lastad med två personer och man inte skall köra snabbare än 160 km/h: Framdäcken 220 (31) och bakdäcken 210 (30), hur skall man tolka detta och skall dessa rekommendationer följas?
Tacksam för alla svar jag kan få, vill ju inte köra runt med för lite luft i däcken, men ej heller med för mycket då det blir väldigt stötigt...
/Lasse
Var i förra veckan och slängde på sommardäcken och då kom den återkommande frågan på tal, vad skall man ha för luft(däck)tryck? Har gjort en sökning på forumet och hittat bl.a. följande tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=8786
Eftersom jag själv kör på 225/45 R17 så borde jag ha 2,9 kg i varje däck, men sedan blev jag osäker då jag läst i andra trådar att det skall vara 2,9 bar... Själv har jag ingen koll på vad det skall vara; kg, bar eller psi... På mitt tanklock står det följande om bilen i normalfallet är lastad med två personer och man inte skall köra snabbare än 160 km/h: Framdäcken 220 (31) och bakdäcken 210 (30), hur skall man tolka detta och skall dessa rekommendationer följas?
Tacksam för alla svar jag kan få, vill ju inte köra runt med för lite luft i däcken, men ej heller med för mycket då det blir väldigt stötigt...
/Lasse
Senast redigerad av 1 Luthor, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo V60 Recharge -21