Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja, har en 2005 Xc70 2.5t jag tycker jag tagit väl hand om. Men häromdagen kom en hel radda med problem från ingenstans och jag kan inte använda bilen längre och det är lite kris så om någon har tips är jag tacksam.

Felen började med att jag vid parkeringen inte kunde lägga i P från Drive. Fysiskt gick det, men lampan växlade inte över till P. Nästa sak som händer är att när jag ska köra bilen över parkeringen dör varvräknaren helt och lägger sig på 0 fast jag kör i 20 kmh. Jag kör runt ett tag och den rör sig inte från 0 fast jag kör.

Sedan börjar motorlampan lysa och två felmeddelanden kommer upp, automatlåda behöver service och antispinn behöver service. Enligt manualen betyder motorlampan konstigt nog "Fel i bilens avgasreningssystem", vilket förvirrar mig ännu mer.

Nästa gång jag ska starta bilen lyser motorlampan hela tiden, och den växlar mellan de två felmeddelanden. Varvräknaren vid liv igen vid start. Häromdagen gick dock inte bilen att starta först och då lyste "elspärr" tills på fjärde försöket att vrida om nyckeln drar han igång. Motorlampan lyser gult och permanent, den vill inte försvinna. Och felmeddelandena fortsätter visas.

Jag provade koppla ur batteriet ett tag för att se om det var nå batterikrångel men ingen skillnad. Batteriet är köpt i år och har laddning, har mätt. Prövade att köra bilen häromdagen igen, den går rätt konstigt, verkar inte som den växlar ordentligt. Och motorlampan lyser fortfarande gult och antispinn och och automatlådan behöver service.

Några ideer? Känns för mig konstigt att alla dessa fel skulle komma exakt samtidigt på en gång, när mitt batteri inte är problemet? Någon vänlig själ som har en aning hur man ens ska tolka alla dessa fel samtidigt?

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)