Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av larso164
När man kör iväg med sin Volvo (V70 och V60) och kommer över sisådär 25 km/h, uppstår ett ljud som jag fått för mig är diffspärren som låser sig, men vet egentligen inte alls.

På V70:n, när jag svänger vänster och kör framåt så låter samma ljud gång på gång på gång och det är alltså ungefär samma ljud som när man kör iväg. Låter värre och värre. bara när jag svänger vänster och kör framåt. Inte bakåt och inte höger.

Har bytt yttre drivknuten (till en SKF) men missljudet är kvar. Har nu beställt nya drivaxlar, så jag får byta både inre och yttre drivknutar på båda sidor.

men nu har jag grunnat lite och funderar på om det är något med diffspärren som håller på att gå sönder?
Eller är jag helt fel ute? Tacksam för alla idéer, tänkbara och otänkbara
Bra ide och det är nog så att om man håller lätt på bromsen så hörs inte ljudet.
Kan jag testa det genom att stänga av antispinn, eller är det olika saker? (idiotfråga, jag vet egentligen att det är olika saker)
Tack joakim__, när jag stängde av STC så försvann missljudet!

Det betyder att felet är en sensor eller elektroniskt på något sätt. Någon som har idéer om var jag kan börja leta? tack på förhand
Inte alls säkert att man märker det vid däcksbyte. Det är ju inte som förr när man ställde in lagerglappet med centrumuttrn och låste med en saxsprint. Det som händer om drivaxelbulten är lös är att axeln rör sig i splinen pånavet och kuggkransen kommer för långt ifån absgivaren när du svänger. Lagret i säg är ju en enhet som är bultad i spindeln och brukar klara sig utan att glappa även om det naturligtvis inte är bra att köra med lös bult. Det kan ju såklart vara något annat fel men det är ju bra att elliminera det enklaste först. Du behöver inta ens ta av hjulet för att kolla.

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]