Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbomart
Hej på er.
Jag har fått ett fruktansvärt oljud i framvagnen på höger sida. Dels ett gnekande gummiljud och dels ett klapprande glappljud. Volvohandlaren trodde efter felsökning att det var övre lagringen till fjäderbenet.

Nån som har mekat med fjäderbenen? Är de svåra att ta bort? Lämna in eller försöka själv? Specialverktyg? Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Anders E
Jag hade samma sak på min S60.
Vred man på ratten samtidigt som man tittade på fjädebenstoppen
i motorrummet så såg man att den "hackade" sig runt.

Jag sprutade ner Sonax typ 5-56 spray mellan plasttoppen och lagringen och då försvann det.
Det är fjäderbenslagringen som börjar ta slut men du kan säkert köra ett
bra tag till.
av Volvista
hadde samma fel med min v70.
verkstan fixade bade höger och vänster fjäderbenlagring. kostate runt 1500 kr. med job öch samt ny hjulinställning. delen själv koster rund 250 sek / styck.
Användarvisningsbild
av DJ
Om man kör med kärvande fjäderbenslagring så tar stötdämparen slut väldigt fort! Detta eftersom stången kommer vridas i dämparen istället för i lagringen, där den ska rotera fritt.

Har kört slut på en ny dämpare på 6 månader(!) på det sättet.
(På en gammal Porsche 924, visserligen, men fjäderben är fjäderben och de funkar så.)
av Thomas J
Kostar inte fjäderbens lager mer än 250kr/st. dom kostar ju 450kr på skroten. Väldigt underligt. :shock:
av turbomart
Thomas J skrev:Kostar inte fjäderbens lager mer än 250kr/st. dom kostar ju 450kr på skroten. Väldigt underligt. :shock:
Som jag skrev i en annan tråd ("oljud vid gupp", startad av megga), jag hade min inne på felsökning och fick följande kostnadsförslag: Fjädersäte, VO8646713, 302.50kr, lagring VO 31200599 881.25kr. Plus arbete ca 700. Priset gäller endast en sida.

Men jag förstår inte varför man måste göra en hjulinställning efteråt. Man behöver väl inte lossa styrstaget från navet för att ta bort fjäderbenet?(känner att jag är ute på tunn is nu...).

Å det där med 5-56, det kan kanske lösa mitt gummignekande oljud, men mitt glappiga klapprande lär kräva mer än 5-56.

Ingen som fixat det (-eller åtminstone försökt...) själv? Erfarenheter? Specialverktyg?
av turbomart
Nu är den tyst. Jag lämnade in bilen och de utförde (iallafall vad jag vet... :???: ) det jobb till det pris som stog på kostnadsförslaget jag skrev om ovan. Tystnad råder. Tills vidare. Nu är det bara att vänta på nästa fel.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]