Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En sak jag inte förstår är varför handbromsen är placerad jämte förarstolen på en automat?!? På många andra bilmodeller (speciellt amerikanska) så har man handbromsen som en liten pedal längst till vänster om bromspedalen.

Som det är nu är bara handbromsen ivägen iom att man väldigt sällan använder den.

Tycker det hade varit betydligt smidigare med "pedal" systemet.

Vad tycker ni?
V70BiFuel03 skrev:En sak jag inte förstår är varför handbromsen är placerad jämte förarstolen på en automat?!? På många andra bilmodeller (speciellt amerikanska) så har man handbromsen som en liten pedal längst till vänster om bromspedalen.

Som det är nu är bara handbromsen ivägen iom att man väldigt sällan använder den.

Tycker det hade varit betydligt smidigare med "pedal" systemet.

Vad tycker ni?
Kanske i nåt slags nödläge om föraren däckar elle nåt så kan passageraren få stopp på bilen elle(oavsett man ellr aut)?Förresten finns det nån annat märke än nåt amerikanskt som har "fothandbroms"?På äldre bilar även svenska så satt handbromsen på vänstersida..
Användarvisningsbild
av dave
Tror att det finns en mycket enkel anledning: Pengar! att bygga en modell med pedal istället för krycka då bilen ska vara automatväxlad blir dyrt som faen, då måste ju fattiga volvo höja priserna... ;)

Dave
Användarvisningsbild
av Svahn
Mercedes har pedal till handbromsen, fungerar mycket bra på firmabilen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tycker det är skitsvårt att få till snygga handbromsvändningar med pedalhandbroms.
Användarvisningsbild
av Larre
Låter helt klart som en utmaning med handbromssvängar. Men de gör det ju sånt varje dag på amerikansk film. Så det går nog att öva in.

En uppsida med pedalhandbroms är att man slipper utsätta sin pärla för de risker som övningskörning med barn i adekvat ålder medför...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Larre skrev:Låter helt klart som en utmaning med handbromssvängar. Men de gör det ju sånt varje dag på amerikansk film. Så det går nog att öva in.

En uppsida med pedalhandbroms är att man slipper utsätta sin pärla för de risker som övningskörning med barn i adekvat ålder medför...
Visst går det. Det är lätt att klämma åt bromsen. det krångliga med pedalhandbroms är att reglera lagom kraft, och framför allt att släppa bromsen mjuk när man vill avsluta sladden.
Användarvisningsbild
av Larre
VolvoB20 skrev:
Larre skrev:Låter helt klart som en utmaning med handbromssvängar. Men de gör det ju sånt varje dag på amerikansk film. Så det går nog att öva in.

Visst går det. Det är lätt att klämma åt bromsen. det krångliga med pedalhandbroms är att reglera lagom kraft, och framför allt att släppa bromsen mjuk när man vill avsluta sladden.
Jag brukar frikoppla samtidigt, och då krävs det att jag gör det med högerfoten för att frigöra vänstern till handbromspedalen... 8) Det är det jag menar med utmaning. Men så kanske man egentligen inte behöver frikoppla, tvärtemot vad man fick lära sig i körskolan för 20 år sedan. :wink:

PS Skön utveckling på trådarna just nu, den om rattknappar till radion och denna... :lol:
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]