Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla volvokunniga, har nyligen gått och köpt en 01:as Volvo XC70 blint (på distans) och kommer nog aldrig göra om det.

Är så att det är ett hemskt vinande ljud såväl som mekaniskt krossande (låter som växlar eller splinds som nöts). Hissade upp den igår och gasade, höger framhjulet rullar extremt dåligt, väldigt hackigt om man jämför med resterande däck. Så har essentiellt 3 hjulsdrift. Bilen drar till höger och rullar dåligt.

Gjorde lite forskning imorse och kom fram till att vinkelväxeln skulle vara en rimlig anledning bakom missljudet. Tog den till en mekaniker och han kom fram till samma sak.

Då undrar jag vad ni erfarna volvoägare skulle säga. Samt borde jag köpa en begagnad vinkelväxel på min lokala skrot, eller ska jag renovera min? I så fall kan någon peka mig i rätt riktning när det kommer till renoveringssatser/oljor m.m.

Tack på förhand,
Uppgiven Volvoägare :x
Senast redigerad av 1 Ewertljusberg, redigerad totalt 0 gånger.
Du kan börja med min gamla tråd här: viewtopic.php?f=19&t=159857&hilit=oljud
Fick börja att lokalisera ljudet och sedan renovera vinkelväxel.
Säg till om du behöver hjälp att komma igång
@Greffel,
Hej! Tack för ditt svar. Väldigt intressant tråd du länkade där. Det jag tycker är konstigt är att jag egentligen inte har något missljud vid upphissad bil, bara ryck i ratten och ett väldigt trögt hjul höger fram. men ett helvetes oväsen under körning. Samt att det känns som det är många som tappar drift i bakhjulen, men jag egentligen har drift i alla 4, bara väldigt hackigt höger fram. Finns det möjligen någonting annat som skulle kunna jävlas? Samt om du vet hur man märker skillnaden mellan dålig hylsa eller vinkelväxel, eller går dem hand i hand?
Du har ett lager som sitter med ett överfall mellan vinkelväxeln och hjulet på högersida. Kan vara en het kandidat i ditt fall.

Är hylsan kass fungerar inte drivningen till bakhjulen.
Är det lagerhaveri i vinkelväxeln så fungerar fyrljulsdriften men ett oljud hörs mer eller mindre hela tiden.

Jag hittade mitt oljud genom att köpa ett stetoskop på biltema
Vilket av alternativen verkar det vara med din bil då ?
Det går utmärkt att renovera en vinkelväxel, men har man kört för länge med kassa lager så är ju chansen att man spräckt gjutgodset eller att dreven är helt slut.
Men den är enkel att öppna för att konstatera status
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]