Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malajo
För nån vecka sen började ena bromsen bak att skrika som fan. Beläggen var helt slut och jag satte på nya. Rengjorde och smörjde som jag brukar göra. Skivan hade fått en del stryk men byttes aldrig. På andra sidan såg belägget ut som nytt.
Efter provkörning konstaterandet att bromsen fortfarande ligger på. Dåligt rull på bilen och fälgen var varm.

Idag plockade jag ner bromsarna igen och rengjorde och smörjde efter konstens alla regler typ. När jag hade satt ihop allt "pumpade jag kolvarna" på plats och efter det " satt hjulet fast igen.
Så vad e det som gör det oket inte släpper ordentligt?
Jag tyckte det var ganska tungt att trycka tillbaka kolven i oket fast jag använde verktyg för det.
Kan det vara en slang som är tät kanske?

Bilen har felmeddelande "antisladd serv erfodras" och enligt Biltemas kodläsare är det något strul med "brake pressure sensor 1 och 2"

Kan felen höra ihop?

Har haft felmeddelandet sen i höstas, från början kom det lite då och då. Nu har jag det alltid.

Idéer?
IMG_20220303_174235.jpg
IMG_20220303_174235.jpg (23.98 KiB) Visad 1410 gånger
IMG_20220303_174050.jpg
IMG_20220303_174050.jpg (44.24 KiB) Visad 1410 gånger
Skickat från min 2107113SG via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Erik Å
Förmodligen rostprickar på kolven så att den kärvar i o-ringen.
Eller rost på insidan av cylindern på den korta ytan mellan o-ring och bälg. Då nyper kolven fast i loppet.
Men å andra sidan, om bara ena belägget var nedslitet tyder det snarare på att oket inte kan glida fritt på styrpinnarna eller att beläggen kärvar på glidytorna..
av LottaGroning
Kolla om kolven går tillbaka lätt när du lossat på luftningsnippeln, då är det troligen bromsslangen som svullnat invändigt.
av malajo
Erik Å skrev:Förmodligen rostprickar på kolven så att den kärvar i o-ringen.
Eller rost på insidan av cylindern på den korta ytan mellan o-ring och bälg. Då nyper kolven fast i loppet.
Men å andra sidan, om bara ena belägget var nedslitet tyder det snarare på att oket inte kan glida fritt på styrpinnarna eller att beläggen kärvar på glidytorna..
Jag kanske var otydlig, båda belägg på den sidan var helt slut.
Glidpinnarna är i nyskick

Användarvisningsbild
av Erik Å
Det kan eventuellt gå att pumpa ut kolven såpass att man kan peta tillbaka damasken och polera upp utsidan på kolven med autosol.. Så gjorde jag på min R19 emellanåt.
Men pumpar man ut den för långt så ploppar den förstås ut helt, slaglängden är bara typ 30 mm..
Det rätta är förstås att ta loss oket, ta isär, putsa bort rost och byta o-ring och damask. Har det blivit rostfläckar på kolvens kromskikt så behövs en ny. Delar brukar finnas hos trodo, mekster m.fl webshoppar
Enklast är att byta hela oket förstås. Förutsatt att inte slanganslutningarna har rostat fast.
Tänk på att aldrig trampa bromspedalen i golvet under bromsjobb, stor risk att packningarna i den havererar då.
av malajo
Jag var på skroten och hämtade upp ett bromsok idag, inbillar mig att det var mycket lättare att trycka in den kolven så det känns ganska lovande nu.

När jag ska byta så vill man väl klämma ihop broms-slangen så man inte tömmer hela systemet på bromsvätska, funkar en svetsklämma för jobbet eller vad använder man?

av klacken
Bäst är att bara vara snabb vid bytet, rinner inte ut så mycket vätska då men lämnar du slangen lös länge så töms ju systemet.Svetstång funkar nog men risk att slangen skadas finns ju.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det droppar snarare än forsar ut. Är man klar på en halvtimme förlorar man måttligt med vätska. Men över natten blir det tomt :-/
Jag brukar torka ren nippeln och vika en fryspåse över den och sen vira gummiband runt påse och rör/slang. Skyddar mot smuts och bromsar läckaget.
Sen sägs det att läckaget upphör om man håller ner bromspedalen, har inte provat..
Obs slangen får inte vara vriden när man dragit fast nippeln i det nya oket, isåfall måste man lossa nippeln i slangens andra ände och vrida där.. Och glöm inte att lufta efter bytet :-)
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]