- ons 25 apr 2007, 11:16
Jag har en S60 T5 2005:a som rullat snart 4800mil...
När jag når hastigheter på +150 så skakar det lätt i ratten..., när jag senare bromsar hårt ifrån denna fart så känns det mycket tydligare och tilltar mer och mer trots att farten avtar.
Är det obalans i mina framhjul som orsakar vibrationerna i högre hastigheter och skeva skivor som yttrar sig när jag bromsar???
Varför tilltar vibrationerna vid en lång inbromsning trots att hastigheten sänks, dvs lätta vibrationer i början (200km/h) och successivt värre ända tills jag släpper bromsen vid ca 100km/h.
Vid en hård inbromsning i 0-70 intervallet kan jag bara förnimma broms problemet.
0-100 känner jag inga vibrationer i ratten i vanlig framfart.
Vilket är mest troligt:
- Skeva skivor
- Obalans i framhjulen
- Glappa spindelleder
- Glappa styrleder
- Krökt drivaxel :???:
- Trötta motorfästen
- Krängningshämmarstagen
Alla erfarenheter emottages tacksamt.
/J
När jag når hastigheter på +150 så skakar det lätt i ratten..., när jag senare bromsar hårt ifrån denna fart så känns det mycket tydligare och tilltar mer och mer trots att farten avtar.
Är det obalans i mina framhjul som orsakar vibrationerna i högre hastigheter och skeva skivor som yttrar sig när jag bromsar???
Varför tilltar vibrationerna vid en lång inbromsning trots att hastigheten sänks, dvs lätta vibrationer i början (200km/h) och successivt värre ända tills jag släpper bromsen vid ca 100km/h.
Vid en hård inbromsning i 0-70 intervallet kan jag bara förnimma broms problemet.
0-100 känner jag inga vibrationer i ratten i vanlig framfart.
Vilket är mest troligt:
- Skeva skivor
- Obalans i framhjulen
- Glappa spindelleder
- Glappa styrleder
- Krökt drivaxel :???:
- Trötta motorfästen
- Krängningshämmarstagen
Alla erfarenheter emottages tacksamt.
/J