Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle volymknappen mm suttit på andra sidan (vänster)

Ja !
12
22%
Nej !
43
78%
Användarvisningsbild
av fluppen
Ny på forumet och har nu köpt mig en V70N -03, det första jag märkte och blev lite trött på var multiratten, stereomanövreringen sitter ju på "fel" sida !! tycker den ska sitta på vänster sida iom att man oftast håller i ratten med vänster hand, och stereomanövreringen använder man 100ggr mer än fartållaren. På BMW 330.n jag ägde innan V70.n hade dom tänkt till och gjort "rätt", vilket Volvo tydligen inte gjort...

Är det bara jag eller håller ni med ? :roll:

Ni har ett bra forum BTW :wink:

Ändrade från höger till vänster i omröstningen. :wink:

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
Senast redigerad av 1 fluppen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av greeeken
Tycker att BMW tänkt fel
Det är ju på deras bilar det sitter på fel sida.
Har en 523 o blir tokig varje gång , visseligen kör ja mest me volvon.
Det är mer än vanesak
Användarvisningsbild
av fluppen
greeeken skrev:Tycker att BMW tänkt fel
Det är ju på deras bilar det sitter på fel sida.
Har en 523 o blir tokig varje gång , visseligen kör ja mest me volvon.
Det är mer än vanesak
Hahaha.. Håller du inte med om det med att man använder vänster hand för att ändra nåt på ratten iom att man håller i ratten med vänstran, och armbågen mot dörren, då bör ju det man ändrar mest ligga till vänster.

Ska man behöva lyfta högran till ratten för att ändra volymen kan man lika gärna lyfta handen till volymkontrllen på stereon.

Håll mä nu :lol:
av Marbas
Hade precis samma notering när jag köpte min V70N, men nu har man vant sig. Tycker dock fortfarande att stereon borde styras från vänster sida av ratten. Har själv en manuell låda, och "vilar" gärna högerarmen på växelspaken, då är det närmare till stereon för att ändra volym osv. än att lyfta upp armen till ratten... Vi har även en Nissan Micra, och där styr man bla radion från vänstersidan av ratten.
av Addekarlsson
Tror det där lever kvar sen 740/940/960, som har kontrollen för farthållare på vänster spak, blinkersspaken.
Och jag ser inget ovanligt med det, då de flesta bilar jag kört, som har farthållare, har den manövreringen på just vänster sida. :-)
Men, jag är ju van att ha farthållare på vänster sida, och fjärrkontrollen till stereon i höger hand, som vilar på mittarmstödet. :lol:

Mvh/ Adde
av Steff 99
Helt rätt , volymknapparna borde sitta på vänster sida på ratten, när jag hade mina V70 blev det nästan alltid att jag använde knappen på radion istället..det blev mer naturligt.
Nu när jag fått min BMW så upptäckte jag att va praktiskt att ha ljudvolym på vänster rattknapp ...mycket mer ergonomiskt.
Mera premium :lol:
av Daddan
Jag kör automat och har inte reflekterat över det hela. men eftersom man växlar med höger arm är det helt riktigt så att den funktion som avänds mest, dvs volymkontrollen, bör sitta till vänster. Fast jag gillar i och för sig inte att använda högerhanden till växling på en "familjebil" utan det passar bäst på en sportbil så problemet lär jag aldrig känna av i en V70...
Användarvisningsbild
av greeeken
Nu är det ju så att man SKA hålla bägge händerna på ratten när man kör :D
Det är väldigt sällan jag har högerhanden på växelspaken. vill ja ha gas så trycker ja ner gasen o bilen flyger fram iallfall. :lol:
Men det är en vanesak, för min del känns det mer naturligt att ha volymen på högersidan.
av Daddan
greeeken skrev:Nu är det ju så att man SKA hålla bägge händerna på ratten när man kör :D
Det är väldigt sällan jag har högerhanden på växelspaken. vill ja ha gas så trycker ja ner gasen o bilen flyger fram iallfall. :lol:
Men det är en vanesak, för min del känns det mer naturligt att ha volymen på högersidan.
Är det för att du har M3-vinge som den flyger? ;)
Användarvisningsbild
av greeeken
Daddan skrev:
greeeken skrev:Nu är det ju så att man SKA hålla bägge händerna på ratten när man kör :D
Är det för att du har M3-vinge som den flyger? ;)
Nej, Redbull ger dig vingar. :lol:
Jag refererade till våran 2,4T som vi trimmat.
Företaget äger 5 s60. Min slöa 170 hästars volvo vill ju inte flyg alls :roll:
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]