Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Här är ett klurigt problem vi levt med sen 2016 ungefär. Modell : S+V70 II 140L Edition

Fjärrlåset funkar bara på extremt korta avstånd. Det funkar om man håller nyckeln någon decimeter ifrån förar- eller främre passagerarsida och framruta, men inte längre ifrån. Fjärrlås och nyckelvridning låser alla dörrar och baklucka. Det spelar ingen roll var bilen står eller hur många andra bilar som är i närheten.

Jag har två fjärrkontroller. Det är samma problem med bägge. Jag har bytt batterier i dem.

Under en period 2021 började plötsligt fjärrlåset att fungera igen. Det var i maj när stora regnmängder översvämmade vägen. Efter att vi plöjt lite decimeterhögt vatten en dag funkade plötsligt fjärrlåset felfritt i ungefär ett halvår. I november 2021 kom felet tillbaka exakt som förut och utan förvarning eller någon tydlig anledning.

Har någon förslag på felsökning?
Hur kan episoden med fungerande låssystem under 2021 förklaras?
Borde jag hitta en översvämmad väg i halvåret för att hålla låssystemet igång? :-)
Som angivet så har båda kontrollerna fått nya batterier, men det kan jag ju testa igen.

Testade att hålla nyckeln mot hakan igen. Det fungerar ibland, men är väldigt instabilt. Vad tyder det på då? Är mottagaren/sändaren svag och behöver bytas? Finns någon felsöknings- eller reparationsguide?

Tacksam för hjälpem!
Precis så där gör min v70 -00 när det blivit rejält fuktigt i kupén över natten (typ fått imma på insidan av rutorna) Måste vara mottagaren som tappar känslighet när den blir blöt.
Blir spontant frisk när bilen torkat upp ordentligt ;-)
Skulle inte mottagaren suttit så svåråtkomlig bakom brädan skulle jag ha tagit ur den och skyddslackat kretskortet..
Å andra sidan så har Volvo krav på att all elektronik som är ständigt spänningsmatad ska vara skyddslackad, faktiskt lite märkligt om leverantören av fjärrlåsmottagaren har lyckats slingra sig undan detta.. :-D
Erik Å skrev: tis 01 mar 2022, 14:10 Precis så där gör min v70 -00 när det blivit rejält fuktigt i kupén över natten (typ fått imma på insidan av rutorna) Måste vara mottagaren som tappar känslighet när den blir blöt.
Blir spontant frisk när bilen torkat upp ordentligt ;-)
Skulle inte mottagaren suttit så svåråtkomlig bakom brädan skulle jag ha tagit ur den och skyddslackat kretskortet..
Å andra sidan så har Volvo krav på att all elektronik som är ständigt spänningsmatad ska vara skyddslackad, faktiskt lite märkligt om leverantören av fjärrlåsmottagaren har lyckats slingra sig undan detta.. :-D
Intressant! Då kanske en torrboll kan vara värt att testa?!
Jag fick detta tips av en duktig jobbarkollega. Testa detta och se om det hjälper. Sätt nyckeln i läge 2.
Öppna baggaget och koppla loss minus på batteriet. Dra ut startnyckeln. Låt det vara över natten.
Nästa dag stoppa in nyckeln i läge 2 igen. Koppla in minus kabeln igen. Dra ut startnyckeln nu.
Testa om fjärren funkar nu. Detta ska reboota datorerna i nyckelsystemet.
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]