Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Håller på att byta denna, utomhus på min S80 T6. Konstaterat att utrymmet är för knappt och beslutat mig för att ta loss hela paketet med katalysatorerna. Sedan är väl säkraste sättet värme värme värme och lirka loss den gamla sensorn.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
Är mitt uppi att lossa lambdasonden. Har värmt och joxat men den vill inte mer än nån cm. Är det tålamod mm för mm värma ocksåvidare som gäller eller kan jag ta i rätt duktigt?

av LottaGroning
Inte ta i hårt då blir det troligen gängpaj. Tålamod gäller. Smörjer du med någonting ? Ett sätt är att spraya typ WD-40 låta dra en stund och sedan skruva in en bit före att du provar ut igen. Upprepas tills du fått ut sonden.
Användarvisningsbild
av GLIZ
LottaGroning skrev:Inte ta i hårt då blir det troligen gängpaj. Tålamod gäller. Smörjer du med någonting ? Ett sätt är att spraya typ WD-40 låta dra en stund och sedan skruva in en bit före att du provar ut igen. Upprepas tills du fått ut sonden.
Ok. Har paus i morgon förmodligen. Regn och lite snö.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Nu är det nog inte långt bort. Den glider 1/2 varv utan större motstånd men sedan är det stopp. Ska spraya och lirka ett tag till sedan är den nog loss och hoppas på att gängorna är hela.

av LottaGroning
Bra, komihåg att skruva ner med nysprayade gängor för att få ner smörjningen till sotet gängorna så det blir upplöst. Sedan är de viktigt att när sonden är borta att tvätta hålet med bromsrengörning noga eftersom den nya sonden inte ska bli kontaminerad med något fett, då säger den åxå morsning å goodbye.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Nu är den bytt. Hur illa blir det om man inte tvättar med brakecleaner? Missade det. (Tror jag) Fick låna en lambdagängtapp och frächade upp gängan. Den blev nämligen lite skadad.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Va, va,, va!
Jag är helt slutkörd.
Legat i handsupp ställning hela dan.

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.