Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stok
Har en V70 automat årsmodell 2001. I samband med en skarp sväng smällde det till någonstans där framme, vid hjulen eller motorn. Bilen slutade helt driva, varken framåt eller bakåt. Vissa missljud när man lägger växelspaken i läge P. Vad kan ha gått sönder? Någonting i framvagnen eller i automatlådan?
av panth0n
Låter som att en drivaxel hoppar ut (vänster fram?). Hänt på min -01 också - small till utav bara sjutton och rasslade när jag lade i P,D och R.

Clip som låser axeln i yttre knut hade gått av och axeln hoppat ut v fram. Du kollar enkelt detta genom att rucka på drivaxeln utanför inre knuten. Den ska inte gå att röra många mm in och ut, inget alls "kl.12-kl.6 eller kl.3-kl.9"

Nytt clip på + ny cv-strumpa när man ändå höll på löste biffen, men då var det inga skador på axeln heller. Stod stilla och vred fullt utslag när det hände vill jag minnas. Sedan dess har jag kört +3000 mil utan missljud så lådan tog inget stryk heller vill jag påstå.
Senast redigerad av 4 panth0n, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är bara vänstra drivaxeln som kan hoppa ut ur lådan enligt ovan, den högra hålls i läge av stödlagret.
Sen händer det tydligen att knutar totalhavererar, då lär man se att damasken på inner eller ytterknut är totalt sönderriven.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Trodo har nya, SKF eller FAG för typ 800 kr inklusive damask, fett och klammer :P Finns billigare också.
Om det är den yttre knuten vill säga, den inre sitter oskiljaktigt ihop med drivaxeln..

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]