Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GamblingGooby
Hej!
Skrev en tråd här i sommras om min kära xc70 2,5 -04 på 27k mil. Den hade dålig kraft och bytte då Turboreglerventil.
Den kändes bättre men fortfarande inte helt rätt och nu har det blivit värre igen.
När jag startar bilen helt från kallstart så vägrar den gå på tomgång lägre än 1500 varv i cirka 10-20 sekunder, efter det stabiliserar den sig. Gör jag det fråm varmgång funkar det direkt.
Sen är det samma sak som innan att jag inte har samma kraft som jag borde, speciellt i högre hastigheter. 4an och 5an över 2k rpm känns knappt mycket snabbare än min moders toyota på sub 100 hästar. Utöver detta läcker det olja lite över allt, både från turbon och i luftrören som går från turbon men känns som detta är lite orelaterat då det mesta andra handlar om styrningen av turbon.Har fått koderna ECM-990A och ECM 6805.

Det jag funderar över är om det är reglerventilen som på bråkar på något sätt, om vakumslangarna har blivit gamla och läcker för mycket eller om det bara är turbon som har gett upp(får inte den dömmande vita röken dock så är lite förvirrad)

Tack återigen att ni hjälper en aspirerande bilmeck
Gabriel Bengtsson
Användarvisningsbild
av KjellinJ
Kan vara ditt spjällhus som kärvar. Öppna upp och gör rent, om det blir bättre kommer den snart behövas bytas.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)