Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Får felkod DCM 0032 = V-givare bak. Felaktig signal. eller Mek. fel .
Går att göra Reset. Felkoden kommer till baka efter en kort bilfärd.
Dessa tre meddelanden kommer upp i bilens display.
ABS/ANTI-SLADD SERV. ERFORDRAS
ANTI-SLADD TILLF. AVSTÄNGD
BROMSASSISTANS SERV. ERFORDRAS
Tog bilen i går på förmiddagen med tidigare samma felkod kvar. Efter ett tag så slocknade varningssymbolen och symbolen ABS på hastighetsmätaren. Inget felmeddelande fanns kvar i displayen. Var så resten av färden hem ca 2 mil. Läste av om det fanns någon felkod med PPC läsaren. Felkod BCM 0032 fanns kvar (kanske lagrad) men inga felmeddelanden visades på bilens display. Är det givaren eller magnetringen som spökar? Vad är vanligaste felet?
Tacksam för tips.

Lennart
Senast redigerad av 1 lennart lundberg, redigerad totalt 0 gånger.
Lite ny info.
Har åkt i samma högerkurva tre gånger och ABS varningen har tänds varje gång. Felkoden var raderad vid varje prov. Hastigheten var lite högre än 50 km på en 50 väg, bara för att belasta höger bakhjulen lite extra. Kan det vara hjullagret (början till glapp) eller något annat? Onödigt att köpa nya delar om det är fel del som byts ut. Nästa vecka har jag tid att mecka med bilen på dagtid.
Kom gärna med tips.

Lennart
Tack jiha1968 för ditt svar.
Var ute en sväng i dag och samma kurva men med betydligt lägre fart utan varning ABS. Det är nog så som du skrev ”bakhjulslagret” som spökar. Blir byte planerad på tisdag. Återkommer med info. Hoppas att drivknutens splines inte är fastrostad i lagret så som det var fram.

Lennart
Har själv haft de båda felen på min XC-90 för ungefär ett år sedan , men lite olika symptom .Först började de varningsljusen för ABS och antisladd lysa på farter lite över tillåtna på motorvägen och senare tändes de också på landsvägen på farter 70 km timmen. Boven visade vara sprucken tandring på höger framhjul. Senare började jag höra svårdefinierade propelljud på vissa farter och underlag. Trodde först att mina gamla dubbdäck hade börjat låta mera med åldern ,men missljudet fortsatte också med sommardäck. Då vände jag mig till en erfaren reparatör som direkt gjorde diagnosen hjullager bak .Båda sidor byttes och bilen blev lika tyst som förut.
Naturligtvis tvivlar jag inte det minsta "jiha 1968"s diagnos han är ju proffs, jämfört med oss andra , men lite undrar jag att du skulle ju hört någon missljud också. Eftersom " min" reparatör sade att vid hjullager fel är den absolut första symptom missljud långt innan man kan känna glapp eller annat.
@glock40sw: jag är troligen ungefär lika proffs som Zlatan Ibrahimović, då han var blöjbarn... men tackar så mycket ;-)

När det gäller ABS-fel i bakhjulslagren så är det inte alltid fel på det mekaniska lagret, (inget oljud)
men den integrerade "tonringen" i lagret kan ha skador av rost, magnetism eller nån form av fysisk påverkan, som inte går att se direkt med ögonen.
Rostskräp som har fastnat på magnetringen kan också skapa liknande symptom, värt att kolla.

Inte omöjlig med andra orsaker till bilens uppträdande, det kan vara alt från G-krafterna som påverkar kontaktfel i BCM-modulen, kablage eller givaren, till olik storlek på hjulen.
Men jag satsar alla pengarna på hjullagret i detta loppet, så får man se om TS lennart lundberg drar hem segern.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för tipsen grabbar.
På min tidigare XC90 -04 ca 24 000 mil där hördes det att ena bakhjulslagret morrade. Ingen felkod visades på något fel. Bytte bägge lagren bak på den bilen. Blev tyst i bakvagnen. Detta morrande ljud finns inte eller döljs av ljudet från dubbdäcken. Fram är det nya lager och knutar med nya ringar. Får vänta ett par dagar till innan jag börjar meka.

Lennart
Är det någon som vet var kontaktstycket (skarven) sitter som går till ABS givarens kabel. Är det under mittradens stolar 7-sittsig bil? Skulle gärna vilja mäta ohm-talet ca 1100 ohm.

Lennart
Enligt Vida skulle andra radens stolar lyfta bort och sedan under mattan och två isoleringsblock hitta två runda täcklock en för varje sida .För att komma åt på vänster sidans kontakt skulle också något som heter stolsram lossas och kilas upp på bakkanten. Hoppas du förstår min förklaring det var länge sedan jag kollade under mittradens stolar och kommer inte ihåg hur det ser ut.
Vidas bilder visade sedan bil fast texten skulle gälla också XC-90.
Tack för svaret. Jag har läst något om att det skulle vara så och fick det bekräftat nu. Lite pyssel m.a.o. att komma åt det skarvstycket.

Lennart
Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]