Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tori
Hej!
Jag har monterat en huvudbrytare i baljan bak då bilen står still en längre tid och blir lätt att bryta utifrån.
Det känns som problemen med turbon började då.
Ibland fanns det inget turbotryck och dagen före vår Spanienresa så blev det limp mode. Blev rätt trött. Med inrådan från Bosch så bytte jag en tryckgivare och trodde problemet var löst.
Högt och lågt tryck och det gick att återställa .
efter 10 mil så var problemet tillbaka.
Vi var på väg till Spanien.. Det blev limp mode ända till Spanska grännsen där jag förklarade för bilen att jag skulle ge bort den till en rökande Spanjor och det skulle bli en långsam död och att lacken kommer krulla sig av all rök.

Återställde allt jag hittade med icar soft när bilen gick och den fungerade de sista 6 timmarna. Rena rama sportbilen.

Väl på plats så har vi en Bosch verkstsd som konstaterade att den nya givaren var kass.
Felsökning, byte givare samt provkörning. 150€
Inget fel på turbo när de kollade den.
Några dagar senare lät turbon som om det vore raka rör. Känns som den laddar förmycket.
Larmar för högt, lågt tryck.
Åter på Bosch och inget fel hittades . Återställning felsökning gjordes men inget fel kunde identifieras. Det ingick i priset som jag betalade sist.
När jag slår på strömmen så blir det motorservice erfodras samt limp mode samma dag. Högt lågt turbotryck.
Återställer och då kan jag köra i flera dagar och sedan känns det som turbon laddar förmycket och ett förfärligt ljud från turbon. Typ bil utan grenrör.
Bilen får vila och dagen efter är allt bra i några dagar.
Jag mistänker elektriska actuatorn som reglerar turbon kuggar över för att sedan hamna rätt .
Kan det vara att jag bryter spänningen och motorn tappar minne?
Jag tänkte ta med delar ner nästa gång då utbudet är begränsat i Spanien.
Har ni några funderingar på vad det kan vara och vilka delar jag ska köpa med mig.
Bilen ska köras tillbaka till Sverige i juli och 320 mil i limp mode orkar jag inte..
Skulle man kanske kunna tänka sig något knas med wastegaten, eller spricka/hål i några styrslangar till den?

Vad har du haft för felkoder mer exakt?
av tori
Hej!
Motorsevice erfodras och motorn går in i limp mode.
1507 Turbo control too low pressure
1517 Turbo control pressure too high
1540 Turbo control pressure to high
0000 Impulse sensor Faulty signal. Denna går inte att återställa men efter frånkopplat batteri en längre tid då är det väck.

Om jag låter bilen "vila" och startar dagen efter så är larmen kvar men limpmode borta men kommer tillbaka efer en stund.
Om jag återställer med icar soft så rullar bilen i flera dagar. kod 0000 finns dock kvar.
av tori
2B8D35BE-8FF9-4CCE-AF05-2AC0FE23D3ED.png
2B8D35BE-8FF9-4CCE-AF05-2AC0FE23D3ED.png (2.02 MiB) Visad 4486 gånger
Turbon ser ut på detta vis.
Är Wastegate en annan del på turbon motorn på denna modell.
Denna variant tror jag bara har en elektrisk styrning av pådraget på turbon.
Det otäcka ljudet mistänker jag är att actuatorn hamnar i fel läge så luften studsar omkring i turbon på något sätt.
Eller släpps den ut på något annat sätt som jag inte förstår?
Jag vet inte riktigt hur tryckregleringen fungerar på den typen av turbo. Regleras den elektriskt direkt på turbon/wg’n? Kanske kan du koppla ur den elektriska styrningen till den och se hur bilen reagerar? Konstant low preasure men kanske inte limp?

Ecm-0000 antyder ju vev eller kamaxelgivarfel?!
Tack för svar!
Detta med ecm0000 verkar intressant.
Frågan om det felet orsakar störningar till turbon?
Eller kan det vara tvärt om.
Kansk värt att börja kolla dessa givare.
Är det dyrt /besvärligt att komma åt dessa. Jag är utlämnad till Spansk verkstad och kan tyvärr inte greja själv i detta läge mer än simpla grejer.
På bensinarna verkar kamaxelgivaren sitta väldigt smidigt till.

När jag tittar på en sprängskiss på en MY 08 diesel verkar den sitter till vänster om oljepåfyllningslocket om man står framför bilen och tittar på motorn. Om ett fel på den kan medföra de problem du upplever har jag ingen aning om, men den indikerar ju iallafall ett fel på den. Jag hade nog testat att byta den, den är inte dyr och sitter lätt till. Se till att kolla kablaget också.
https://www.bildelaronline24.se/volvo/s ... axelgivare

Den enda tryckgivare jag hittar sitter strax ovanför utloppet från intercoolern. Jag vet inte riktigt hur turbotrycket regleras på dessa motorer men det verkar ju vara elstyrt direkt på turbon, som du antytt. Det känns ju inte osannolikt att wategate eller aktuator strular precis som du varit inne på. Går det att koppla från elanslutningen till aktuatorn för att testa?
Hej!
Tack för fina ledtrådar
Elmotor i actuator reglerar spjällen i turbon och sedan är det bör och ärvärde som ska prata med tryckgivare och flödes givare.
Bifogar en bild på givare som tydligen krånglar ofta på bilar. Att lossa kabeln till actuatorn kan vara intressant och se hur den beter sig som du skriver.
Några vitala delar ser det ut som att jag kan köpa med mig . Några nya och några från skroten.
1F26B710-7FD5-4A0F-962D-AAE002BAAD7A.jpeg
1F26B710-7FD5-4A0F-962D-AAE002BAAD7A.jpeg (1.54 MiB) Visad 4329 gånger
av tori
Hej!
Felkoden ecm 0000 försvinner inte när jag försökt återställa med icarsoft.
Kan detta vara en ledtråd att givaren är kass?
Normalt brukar felkoder återkomma mellan återställningarna man gör. Här är felkoden kvar.
När batteriet varit bortkopplat 2månadet verkar det vara borta.
Hjälp mig förstå!
av tori
Kan det vara så enkelt att det är signalfel som ligger inne konstant som gör att det inte går att återställa?
Bifogar bild .]
Bilagor
7CC16011-9290-4102-B01D-36030D635D9F.jpeg
7CC16011-9290-4102-B01D-36030D635D9F.jpeg (3.79 MiB) Visad 4237 gånger

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]