Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Solomon
Hej
var ute hjälpa till min arbetsledare, startar han bilen temperator mätaren hamnar på röd linne. koppla datorn står att ( 200A kylväska sensor fel signal) Är det givaren som pajat eller termstarten? kylvätskan är full. om det är givaren var sitter den jag tror under termostaten men ej säker. OBS bilen är en volvo s80 -00
tack för hand
Användarvisningsbild
av GLIZ
Ja skulle byta termostaten för den är oberoende och styrs inte av någon datorenhet och borde funka även när allt annat säger att något är fel men inget egentligt fel hittas. Den bör bytas lite då och då ändå och är billig 100 - 200 kr, oftast lätt att byta.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:Ja skulle byta termostaten för den är oberoende och styrs inte av någon datorenhet och borde funka även när allt annat säger att något är fel men inget egentligt fel hittas. Den bör bytas lite då och då ändå och är billig 100 - 200 kr, oftast lätt att byta.

Lätt som fasen...

Användarvisningsbild
av GLIZ
kebabpizza skrev:Om mätaren går upp på rött vid kall motor är det inte termostatens fel.
Snarare sensorn eller kanske glappkontakt/kabelfel.
Jo det stämmer men Solomon uppger inget om varm eller kall motor. Visetligen mellan raderna kan man uppfatta det som att han menar kall motor. Mätaren på rött kall motor så är det säkert givaren. Solomons grammatik är inte 100%. Jag fattar det som att det ändå skulle kunna vara termostaten med anledning av att han skriver att temperaturen är felaktig. Uppfattar det som att det blir för varmt i motorn och att sensorn gör sitt jobb.

av sicnarf
Kan vara att det är glapp i kontakten bara. Denna kyltempgivare vet jag inte vart den sitter.
Dock borde den sitta någonstans i närheten av termostaten eller vid sidan av motorn.
Skaka om/tryck in lite kontakter du ser i och på motorn och spruta lite WD40 på.
Det kan hjälpa om det är glapp. Alla såna sensorer ser nästan likadana ut så det
är nåt liknande du letar efter. Googla bild. Man kanske kan dra ut en kontakt och
starta motorn. Rör inte mätaren på sig och går på rött som förut, ja då är det rätt kontakt :-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
Den sitter ibland på termostatlocket. Ibland vid vänster sidan av termostaten sett frammifrån.

Användarvisningsbild
av kebabpizza
GLIZ skrev:Jo det stämmer men Solomon uppger inget om varm eller kall motor. Visetligen mellan raderna kan man uppfatta det som att han menar kall motor. Mätaren på rött kall motor så är det säkert givaren. Solomons grammatik är inte 100%. Jag fattar det som att det ändå skulle kunna vara termostaten med anledning av att han skriver att temperaturen är felaktig. Uppfattar det som att det blir för varmt i motorn och att sensorn gör sitt jobb.
Ja, så kan det ju naturligtvis också vara, jag tänkte tvärtom.
Som sagt, inte helt klart hur TS menar nu när man har läst trådstarten några gånger till.
AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]