Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iRunfast
Hej,

Ser att det finns en del trådar men inte funnit svar på min fråga.
Har en S60 2001 170 Hk man 9500mil, oljebyten har gjorts på volvo efter mil (inte år tyvärr) så det har i vissa fall gått ett par år mellan bytena. Då har ju bilen iofs inte heller gått så många mil.
Motorn går perfekt.
Noterade att det var en liten pöl (kanske 5-10 droppar/dygn) på backen under bilen höger fram typ rakt under oljefiltret (det sitter fast), med tanke på mängden olja som är spridd över bilens underrede så har det varit läck en längre tid.
Sätter jag en gummihandske över oljepåfyllningshålet så händer inget med handsken, varken blåses upp eller sugs in. Luktar lite stopp/igensatt i vevhusventilationen? Konstigt när bilen gått så pass lite, eller inte till följd av långt mellan oljebytena. Verkara bara finns rep kit till turbomotorer?
Gillar bilen som är mycket fin i övrigt, meckar inget själv. Värt att lämna in till volvo eller blir man ruinerad då?
Alt säljer jag bilen, köpte den billigt så jag säljer den så jag får igen pengarna jag lagt på inköp och service. All el och kyla fungerar som det ska. Fräsch och välhållen bil i övrigt, familjeägd.

Tack för svar!
Användarvisningsbild
av iRunfast
Det var i samband med den oljeservice jag gjorde jag noterade läckaget. Frågan handlar mer om vevhusventilationen behöver ses över utifrån min fråga.
Tack för svar iaf
av sicnarf
Tror inte det är det som läcker då bilen bara gått 10 tusen mil. Öppna oljelocket och mätstickan och se om det är sug där på tomgång. Det är det säkert. Sätt en pappskiva under bilen så ser du exakt där det droppar ner ifrån
av sicnarf
Har du märkt att bilen drar olja innan du servade senast? Kolla på denna video från ca 5 minuter.
Du har gjort det med handsken och inget blåser upp säger du. Då är det väl inte fel på vevhus ventilationen.
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]