Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1480650
Tja! Har läst igenom lite trådar i detta ämne men blir inte klok på alla förkortningar och konstigheter. :-D

Jag köpte en billig S60 -02 2,4t av en polare, Han hade bytt något på bilen och i det bytet hade han haft sönder denna grej på något vis. (som jag mins det så har han gjort något vid rattstång/framvagn som gjort att ratten snurrat fritt och då har han av misstag "knäckt" den.)
Så allt i ratten är dött. Knappar, tuta och den visar förstås fel på airbag. Jag orkade aldrig ta tag i det och bilen blev ståendes efter att den skulle ombesiktas ca 5 månader efter köpet. Nu i dagarna ett halvår senare har jag tagit tjuren vid hornen. Beställde en beggad från skroten. Bytet gick hur bra som helst. Dock är jag osäker på om den jag fick hem är hel? Den skramlar, vilket den gamla också gjorde. Sen satt det ingen "transportsäkring" på den heller. Och den snurrar väldigt lätt? I vilket fall så satt jag ändå dit den. Den jag köpte kom från samma årsmodell och motor.

När bilen startades så visar den samma fel och allt är fortfarande dött. Vad exakt behöver jag göra nu då?
Jag har fått olika bud här. Vissa verkar bara kunna byta och köra. Andra säger att jag måste köra in den på Volvo och ingen annan har grejer till att fixa det, det är svindyrt bla bla.

Men vad gäller för min modell? OM jag nu bara kan byta och köra så måste det väl vara så att den nya är trasig också? Ska jag beställa en sprillans ny istället? Programmering, kalibrering osv... Vad behöver man göra?
OM den "måste" in på verkstad/kalibreras, funkar det med den felkodsläsaren som enligt manualen har "yes" på kalibrerings av SAS? Eller "måste" den fortfarande in på Volvo som vissa säger?

EDIT: För att förtydliga. Frågorna jag har är:
1: Vad behöver jag göra på min modell efter bytet?
2: Hur lätt snurrar denna om den är hel? Och skall det vara så att dom skramlar?
Jag fick en känsla av att den nya var trasig. Och den känns och låter som sagt exakt lika som den gamla som -är- trasig.
Senast redigerad av 1 Glockad, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1480670
Har du DSTC eller STC? En knapp på mittkonsolen bör avslöja det.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1480754
Då skall det inte finnas någon styrvinkelgivare vad jag vet. Såg det du satte dit likadant ut som det du ersatte?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1480859
En sådan (Rattvinkelgivare, Steering wheel angle sensor) bör det inte sitta på en bil utan DSTC, det är något som är lite skumt här tycker jag.
av Glockad
#1480906
Skitsamma. :-D Det gäller iaf den del som skall sitta där. Då heter den väl kontaktrulle airbag. Som sagt jag vet inte vad den heter för folk säger olika. Den jag skickade bild på ser typ ut som min, Skiljer dock lite såg jag nu.

EDIT: Kan tillägga att det är mekaniker på Volvo som sagt att den heter styrvinkelsensor :P Och lämnat anvisningar och kostnadsförslag därefter.
Senast redigerad av 1 Glockad, redigerad totalt 0 gånger.
av Glockad
#1480907
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=48281817
Sådär. Nu blev det rätt. Den delen är det som frågorna gäller.

och frågorna är alltså
1. Skall den skramla. Som om något litet är löst i den.
2. Samma fel kvarstår vid bytet. (och felen är att allt i ratten är dött... tuta, airbag, volymkontroller osv) Innebär det att den måste kalibreras/programmeras eller är den nya också trasig? tänker på skramlet då. Som både nya och gamla har.
Om det bara var någon slags programmering som behövs för airbag tänkte jag väl smart som jag är att iaf tutan borde funka. Men som sagt allt är lika dött som det var innan bytet.

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]