av Glockad - mån 27 dec 2021, 12:49
- mån 27 dec 2021, 12:49
#1480650
Tja! Har läst igenom lite trådar i detta ämne men blir inte klok på alla förkortningar och konstigheter.
Jag köpte en billig S60 -02 2,4t av en polare, Han hade bytt något på bilen och i det bytet hade han haft sönder denna grej på något vis. (som jag mins det så har han gjort något vid rattstång/framvagn som gjort att ratten snurrat fritt och då har han av misstag "knäckt" den.)
Så allt i ratten är dött. Knappar, tuta och den visar förstås fel på airbag. Jag orkade aldrig ta tag i det och bilen blev ståendes efter att den skulle ombesiktas ca 5 månader efter köpet. Nu i dagarna ett halvår senare har jag tagit tjuren vid hornen. Beställde en beggad från skroten. Bytet gick hur bra som helst. Dock är jag osäker på om den jag fick hem är hel? Den skramlar, vilket den gamla också gjorde. Sen satt det ingen "transportsäkring" på den heller. Och den snurrar väldigt lätt? I vilket fall så satt jag ändå dit den. Den jag köpte kom från samma årsmodell och motor.
När bilen startades så visar den samma fel och allt är fortfarande dött. Vad exakt behöver jag göra nu då?
Jag har fått olika bud här. Vissa verkar bara kunna byta och köra. Andra säger att jag måste köra in den på Volvo och ingen annan har grejer till att fixa det, det är svindyrt bla bla.
Men vad gäller för min modell? OM jag nu bara kan byta och köra så måste det väl vara så att den nya är trasig också? Ska jag beställa en sprillans ny istället? Programmering, kalibrering osv... Vad behöver man göra?
OM den "måste" in på verkstad/kalibreras, funkar det med den felkodsläsaren som enligt manualen har "yes" på kalibrerings av SAS? Eller "måste" den fortfarande in på Volvo som vissa säger?
EDIT: För att förtydliga. Frågorna jag har är:
1: Vad behöver jag göra på min modell efter bytet?
2: Hur lätt snurrar denna om den är hel? Och skall det vara så att dom skramlar?
Jag fick en känsla av att den nya var trasig. Och den känns och låter som sagt exakt lika som den gamla som -är- trasig.

Jag köpte en billig S60 -02 2,4t av en polare, Han hade bytt något på bilen och i det bytet hade han haft sönder denna grej på något vis. (som jag mins det så har han gjort något vid rattstång/framvagn som gjort att ratten snurrat fritt och då har han av misstag "knäckt" den.)
Så allt i ratten är dött. Knappar, tuta och den visar förstås fel på airbag. Jag orkade aldrig ta tag i det och bilen blev ståendes efter att den skulle ombesiktas ca 5 månader efter köpet. Nu i dagarna ett halvår senare har jag tagit tjuren vid hornen. Beställde en beggad från skroten. Bytet gick hur bra som helst. Dock är jag osäker på om den jag fick hem är hel? Den skramlar, vilket den gamla också gjorde. Sen satt det ingen "transportsäkring" på den heller. Och den snurrar väldigt lätt? I vilket fall så satt jag ändå dit den. Den jag köpte kom från samma årsmodell och motor.
När bilen startades så visar den samma fel och allt är fortfarande dött. Vad exakt behöver jag göra nu då?
Jag har fått olika bud här. Vissa verkar bara kunna byta och köra. Andra säger att jag måste köra in den på Volvo och ingen annan har grejer till att fixa det, det är svindyrt bla bla.
Men vad gäller för min modell? OM jag nu bara kan byta och köra så måste det väl vara så att den nya är trasig också? Ska jag beställa en sprillans ny istället? Programmering, kalibrering osv... Vad behöver man göra?
OM den "måste" in på verkstad/kalibreras, funkar det med den felkodsläsaren som enligt manualen har "yes" på kalibrerings av SAS? Eller "måste" den fortfarande in på Volvo som vissa säger?
EDIT: För att förtydliga. Frågorna jag har är:
1: Vad behöver jag göra på min modell efter bytet?
2: Hur lätt snurrar denna om den är hel? Och skall det vara så att dom skramlar?
Jag fick en känsla av att den nya var trasig. Och den känns och låter som sagt exakt lika som den gamla som -är- trasig.
Senast redigerad av 1 Glockad, redigerad totalt 0 gånger.