Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rossignol
Det finns ju en 20-årsgräns på gastankar.

Vilket är det sista datumet innan bilen blir olaglig att använda?

Kan man påverka sista datumet genom att välja rätt datum för besiktning?
av errim
Hej!
Ja en bra fråga! Tankarna är märkta med datum. Är det det datumet som gäller eller det datum som bilen togs trafik?
Mina tankar är märkta 04 2026 men bilen tagen i trafik 08 2006. Så frågan är om det är april eller augusti som är sista datum för min bil. Jag tänker att tankarna inte åldras innan bilen tas trafik. Så Jag tänker nog köra till augusti 2026.
Besiktningen har inget med saken att göra och påverkar inte hur länge du får använda tankarna.

Med vänlig hälsning, Bengt
av Rossignol
Så här står det på sidan sicnarf hänvisar till:

"Efterkonvertering är ett specialfall
Det finns ett begränsat antal bilar som har utrustats med gasdrift efter att bilen togs i bruk första gången. I dessa fall kan inte biltillverkaren eller dennes representant ge information eller ta ansvar för gasinstallationen. Dessa bilar är förmodligen utrustade med tankar där livslängden är längre än vad som framgår av Transportstyrelsens fordonsregister (baserat på datum för första registrering). Det är därför lämpligt att bilen genomgår en registreringsbesiktning så att besiktningsorganet kan fastställa och registrera rätt uppgifter i vägtrafikregistret om den korrekta livslängden på gastanken. I annat fall riskerar bilen bli förelagd om registreringsbesiktning fastän tanken inte är för gammal."

Jag tolkar det som att de 20 åren börjar ticka vid den dagen registreras in i systemet. I så fall har min bil drygt 4 år kvar som gasbil. Någon som är helt säker får gärna svara.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]