- sön 19 dec 2021, 22:48
#1479900
Frågan gäller en S60 -06 bi-fuel, dvs 140 hk-motorn.
Jag tyckte mig höra ett missljud när motorn gick på tomgång sommaren 2019. Efter att ha lyssnat flera gånger sa en proffsmekaniker till mig att det kunde vara svänghjulet. Min bil har ett dubbelmassesvänghjul som enligt mekanikern brukar hålla ca 15 000 mil. Min bil har nu gått ca 25 000 mil. Svänghjulet är inte bytt på min bil vad jag vet. Både jag och föregående ägare har till väldigt stor del kört på stora landsvägar. Jag kör ca 1000 mil/år.
Nu hörs det betydligt mer. Hur utvecklar sig problem med dubbelmassesvänghjul?
Blir det slut så stort oljud att man inte kan köra bilen?
Går något bara tvärt av och man blir stående?
Hur ser alltså ett normalt händelseförlopp ut?
Sedan jag fick utlåtandet av mekanikern, och läst på lite, så har jag undvikit eco-driving. Så fort det är någorlunda motlut så växlar jag ner. Jag försöker hålla varvtalet över 2000.
Jag tyckte mig höra ett missljud när motorn gick på tomgång sommaren 2019. Efter att ha lyssnat flera gånger sa en proffsmekaniker till mig att det kunde vara svänghjulet. Min bil har ett dubbelmassesvänghjul som enligt mekanikern brukar hålla ca 15 000 mil. Min bil har nu gått ca 25 000 mil. Svänghjulet är inte bytt på min bil vad jag vet. Både jag och föregående ägare har till väldigt stor del kört på stora landsvägar. Jag kör ca 1000 mil/år.
Nu hörs det betydligt mer. Hur utvecklar sig problem med dubbelmassesvänghjul?
Blir det slut så stort oljud att man inte kan köra bilen?
Går något bara tvärt av och man blir stående?
Hur ser alltså ett normalt händelseförlopp ut?
Sedan jag fick utlåtandet av mekanikern, och läst på lite, så har jag undvikit eco-driving. Så fort det är någorlunda motlut så växlar jag ner. Jag försöker hålla varvtalet över 2000.
Volvo S60 Bi-fuel 2006