- sön 19 dec 2021, 14:40
#1479837
Hej!
Jag har en bekant som skulle behöva lite hjälp :) Ju mer information jag får desto märkligare verkar allt så därför vänder jag mig till er för expert-hjälp:)
Problemet är att bilen (v70n, 2001, manuell växellåda) har slutat att driva när växlarna är ikopplade. Han startar bilen, trycker ned kopplingen, lägger i växel, släpper kopplingen - men ingenting rör sig. Om han varvar upp 5000+ varv så börjar bilen krypa fram. Inga oljud överhuvudtaget.
Nu tänker ni, precis som jag, att kopplingen/lamellerna är tokslut. Men han säger att bilen funkat felfritt (inga oljud eller slirande koppling) ända fram tills för några veckor sedan när han körde på en älg. Förutom att olyckan orsakade massa småskador så började det plötsligt börja lukta bränt då. Trodde först att det var bromsarna som låst sig men nu verkar det ha samband med kopplingsstrulet. Tycker att det är för osannolikt att det här inte ska ha med varandra att göra.
Det luktar fortfarande bränt, men framförallt inuti bilen. Tycker att det kommer från kopplingspedalen/huvudcylindern? Kan det vara så att den hängt sig så att den kopplar halv isär hela tiden? Låter sjukt osannolikt - hur vanligt är det och hur kan olyckan ha påverkat den? Jag personligen tycker att kopplingspedalens rörelse känns kort men ägaren tycker den känns som vanligt.
Eller kan en drivknut/axel gått sönder så att diffen leder bort kraften där? Tycker dels att den borde föra ljud och dels är det konstigt att bilen börjar krypa fram vid högre varvtal.
Allt pekar ju på att kopplingen är slut men är det verkligen slump att den gav upp precis när han kör på en älg?
Andra iaktagelser:
Trycker man inte ned kopplingspedalen så går inga växlar i, trycker man ned kopplingen så går alla växlar i obehindrat vilket tyder på att cylindrarna fungerar, eller? Däremot så tjuter det pyttelite när man trycker ned kopplingen. Ljudet verkar komma underifrån bilen. Ser ingen olja under bilen.
Jag har en bekant som skulle behöva lite hjälp :) Ju mer information jag får desto märkligare verkar allt så därför vänder jag mig till er för expert-hjälp:)
Problemet är att bilen (v70n, 2001, manuell växellåda) har slutat att driva när växlarna är ikopplade. Han startar bilen, trycker ned kopplingen, lägger i växel, släpper kopplingen - men ingenting rör sig. Om han varvar upp 5000+ varv så börjar bilen krypa fram. Inga oljud överhuvudtaget.
Nu tänker ni, precis som jag, att kopplingen/lamellerna är tokslut. Men han säger att bilen funkat felfritt (inga oljud eller slirande koppling) ända fram tills för några veckor sedan när han körde på en älg. Förutom att olyckan orsakade massa småskador så började det plötsligt börja lukta bränt då. Trodde först att det var bromsarna som låst sig men nu verkar det ha samband med kopplingsstrulet. Tycker att det är för osannolikt att det här inte ska ha med varandra att göra.
Det luktar fortfarande bränt, men framförallt inuti bilen. Tycker att det kommer från kopplingspedalen/huvudcylindern? Kan det vara så att den hängt sig så att den kopplar halv isär hela tiden? Låter sjukt osannolikt - hur vanligt är det och hur kan olyckan ha påverkat den? Jag personligen tycker att kopplingspedalens rörelse känns kort men ägaren tycker den känns som vanligt.
Eller kan en drivknut/axel gått sönder så att diffen leder bort kraften där? Tycker dels att den borde föra ljud och dels är det konstigt att bilen börjar krypa fram vid högre varvtal.
Allt pekar ju på att kopplingen är slut men är det verkligen slump att den gav upp precis när han kör på en älg?
Andra iaktagelser:
Trycker man inte ned kopplingspedalen så går inga växlar i, trycker man ned kopplingen så går alla växlar i obehindrat vilket tyder på att cylindrarna fungerar, eller? Däremot så tjuter det pyttelite när man trycker ned kopplingen. Ljudet verkar komma underifrån bilen. Ser ingen olja under bilen.