Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena. Hade behövt lite tips och råd på vad som kan vara boven till vibrationerna jag känner av i min bil. Nu är det ju så att bilen vibrerar oavsett hastighet eller om jag bromsar eller gasar. Alltså vibrationerna kan jag inte spåra till något speciellt. Dock så får jag uppfattningen av att det härstammar från vänster bak. Hade problem med skeva fälgar som jag hade otur att få köpt och då när jag körde i 80+ kunde man släppa ratten o se den vingla framåt tillbaka med goda marginaler i ratten. Nu har jag till och med köpt nya ''fina'' däck och krängt på mina Volvo original fälgar som satt på hela sommaren heeelt felfritt, verkligen inget att klaga på. Nu med dessa fälgarna på så fick jag samma fenomen i ratten på vägen hem från jobbet och fick känslan att jag höll på och tappa ett däck men mot min förväntan satt bultarna stenhårt och funkade bra o köra resterande i 70 utan stora problem. Har haft en liten aning på att de kan ha med bromsskivor att göra så tog bilen ut på en runda med kraftiga inbromsningar efter att jag blivit chockad o se mina skivor helt rostade utan nån synlig metall men nu har jag bromsat dem fina och skinande, samtidigt som jag upplever att bilen lagt ner vibrationerna en del så tycker jag fortfarande att jag känner av det lite men det var ju självklart en förbättring. Extra information som kan vara nödvändigt är att däcken jag köpt är dubbdäck med 6-7mm kvar på alla däck förutom den troliga förövaren (vänster bak). Där är det nog mellan 4-5mm samtidigt som den är någorlunda snedsliten. Förlåt för en kanske överdrivet lång förklaring men ville bara gå in i så mycket detalj som möjligt. Tack i förväg på all hjälp man kan få av er mer erfarna personer :-)
sicnarf skrev: ons 15 dec 2021, 23:15 Skulle tippa på bromsskivor eller kärvande bromsok. Lyft varje hjul och se om hjulen rullar fritt. Då vet du att det inte är dina broms ok.
Tjena igen. Har nog hittat boven tror jag. Bromsoken där bak rullade helt utan problem men det var tur jag orkade med o kolla fram också. Höger fram går utmärkt att snurra på men det känns som att man lyfter 30kg när jag försökte få väbster fram att snurra. Sitter jättehårt men går att snurra med en redig kraft
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]