- fre 10 dec 2021, 21:12
#1478406
Hej!
Jag har en Volvo som via ECU programmering är ombyggd till A traktor (via en bilfirma), den är välservad, har gått 28000 mil och är automat. Den har under de ca 400 mil den gått som traktor fungerat utan anmärkning och samma tidigare när den var vanlig personbil.
Vi vanlig körning , visserligen när det blivit lite kallare började den helt plötsligt att gå ”ryckigt” när man gasade (varvräknare upp, sen ner,osv) och gick ej att köra över ca 10 km/h. Efter stopp och växling till neutral gick den temporärt vanligt, men nu går den ryckigt på både D och R. Jag har sett liknande beteende med bilar som fått slut på drivmedel, men vid återstart går den normalt och jämt på tomgång.
Den ger inga synliga felkoder, möjligtvis känns en viss bränd lukt efter att kört 10- 20 meter ”ryckigt” . Vid visuell kontroll av motor ser allt bra ut, olja, kylarvätska etc är normalt. Har även kollat säkringar etc, men det verkar ok
Efter att ha tittat på detta forum och min egen erfarenhet ger hypotesen bränslefilter (vilket verkar förhållande vis enkelt att testa och byta) alternativ problem med ECU och den elektronisk strypningen.
Verkar detta detta rimligt, finns det någon annat som typiskt skulle ge likande symptom? Något annat jag kan testa?
Tacksam för svar
=)
Jag har en Volvo som via ECU programmering är ombyggd till A traktor (via en bilfirma), den är välservad, har gått 28000 mil och är automat. Den har under de ca 400 mil den gått som traktor fungerat utan anmärkning och samma tidigare när den var vanlig personbil.
Vi vanlig körning , visserligen när det blivit lite kallare började den helt plötsligt att gå ”ryckigt” när man gasade (varvräknare upp, sen ner,osv) och gick ej att köra över ca 10 km/h. Efter stopp och växling till neutral gick den temporärt vanligt, men nu går den ryckigt på både D och R. Jag har sett liknande beteende med bilar som fått slut på drivmedel, men vid återstart går den normalt och jämt på tomgång.
Den ger inga synliga felkoder, möjligtvis känns en viss bränd lukt efter att kört 10- 20 meter ”ryckigt” . Vid visuell kontroll av motor ser allt bra ut, olja, kylarvätska etc är normalt. Har även kollat säkringar etc, men det verkar ok
Efter att ha tittat på detta forum och min egen erfarenhet ger hypotesen bränslefilter (vilket verkar förhållande vis enkelt att testa och byta) alternativ problem med ECU och den elektronisk strypningen.
Verkar detta detta rimligt, finns det någon annat som typiskt skulle ge likande symptom? Något annat jag kan testa?
Tacksam för svar
=)
Senast redigerad av 1 Anders31415, redigerad totalt 0 gånger.