Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en Volvo S80 2.5T från 2007 som har gått ca. 22 000 mil.

För några månader sedan började bilen hacka vid gaspådrag, oftast på 2an eller 3an vid 1500-2000 varv ungefär. Misstänkte att det var turbon som började ge upp först. Ska försöka ge en förklaring på problemet.

Bilen går bra om den har fått stå någon/några timmar. Då hackar den inte vid gaspådrag samt att den inte dör.
Har man dock kört ett tag och sedan stannar bilen, stänger av den och sedan försöker starta den igen så brukar den oftast dö vid tomgång efter ca. 5-10 sekunder och då lyser alla lamport i instrumentpanelen upp. Fösöker man i detta läge starta den igen så står den och försöker tills man trycker ut nyckeln.

Tar man ut nyckeln och provar igen så startar bilen, dock så dör den igen på tomgång 9 av 10 gånger. Såhär får jag hålla på fram tills att jag märker att bilen inte dör på tomgång, och då går den som den ska igen fram tills det att jag stannar och stänger av bilen på nytt dvs. då börjar allt om igen.

Det har även hänt vid fåtal tillfällen att bilen dött på högre växel, då brukar det börja med att den inte svarar alls på gas och att varvmätaren långsamt går nedåt tills det att bilen dör helt. Så det tar några sekunder, den dör inte helt från ingenstans.

Vid 2 separata tillfällen har motorlampan börjat lysa orange i samband med att den dött. Första gången hade motorlampan släckts morgonen därpå och andra gången körde jag till verkstad där den visade ca. 20 olika felkoder men i och med att dom inte hade tid så fick vi skjuta på det några dagar och då han motorlampan släckas på nytt.

Någon som varit med om liknande?

Tack o bock från icke bilkunnig människa! ;-)
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]