Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rubriken verkar kanske löjlig men efter att ha läst instruktionsbok, transportstyrelsens bestämmelser och olika trådar på nätet får jag inte ihop hur jag lagligt kan använda dimljusen på min XC70.

Ljusinställningen till vänster om ratten har ju 3 lägen:

Bild

Läge 0, Läge Parkeringsljus, samt Läge Helljus. Sedan undertill detta reglage kan jag manuellt slå på och av dimljusen. Problemet är att jag inte kan komma fram till en lagligt sätt att slå på dimljusen eftersom jag inte kan slå av halvljusen. På Läge 0 slås ju inte ljusen av! Och som alla vet får man ju inte kombinera halvljus med dimljus. Så det betyder att både i Läge 0 och sista läget, Läge "ljus" lyser halvljusen, oavsett om man slår på dimljusen eller inte. Och så får det ju inte vara.

Då återstår mellanläget, läge "parkeringsljus". Det är det enda läget där halvljuset släcks på bilen. Det är ju bra förutom 2 problem:

1. Enligt lagar är det INTE tillåtet att kombinera parkeringsljus med dimljus
2. Man glömmer lätt då att vrida av parkeringsljuset när man går från bilen, som står på och lyser och drar ur batteriet.

Kan någon hjälpa till och förklara hur jag på laglig väg kan använda dimljuset på min XC70, när halvljuset endast stängs av vid parkeringsljus, som jag ju inte får kombinera med dimljuset? Blir tokig på detta! :P
"Det klassiska felet som många gör är att de använder dimljusen i kombination med halvljus. Det är olagligt och om du stoppas kan du få böter för att använda denna kombination av lampor. Den enda kombination du får göra är att använda dimljusen tillsammans med positionsljus. Dimljusen får också bara användas när det är tät dimma eller som ersättning för halvljuset vid dagsljus, men det är främst till för att se som ett verktyg som skall användas då halvljusen blir för starka i dimman och gör att du själv blir bländad. I mörker är det endast tillåtet att ersätta halvljus med dimljus om det är dimma eller regnar kraftigt."
Googlade lite och hittade detta ,på detta vis har jag kört under flera decennier utan problem men lagens väktare.
positionsljus är lika med parkeringsljus.
Skulle också säga att risken för böter är mycket nära 0 om du kör dimljus och parkering
Lövet skrev:Skulle också säga att risken för böter är mycket nära 0 om du kör dimljus och parkering
Även om risken är mycket liten, vore det ju trevligt om det var lagligt? Enl transportstyrelsen verkar som att det inte är tillåtet att kombinera dimljus och parkering. Det finns ju liksom ingen annan möjlighet på många bilar?
koolizz skrev:
Lövet skrev:Skulle också säga att risken för böter är mycket nära 0 om du kör dimljus och parkering
Även om risken är mycket liten, vore det ju trevligt om det var lagligt? Enl transportstyrelsen verkar som att det inte är tillåtet att kombinera dimljus och parkering. Det finns ju liksom ingen annan möjlighet på många bilar?
Nej precis. Men biltillverkarna har också diskvalificerat sig själva genom att göra dimljus som är oanvändbara. Har du testat att köra med enbart dimljus (och avslaget halvljus) i mörker? Det är en helt bisarr upplevelse, det är som att åka med två ficklampor som enda belysning. Det har gällt alla bilar jag ägt faktiskt. Vet inte ens varför de sitter där längre, och nu börjar de ju plockas bort helt i och med adaptiv LED-belysning där man ändrar ljusbilden istället för att byta lampa när man trycker på knappen.
Lövet skrev:
koolizz skrev:
Nej precis. Men biltillverkarna har också diskvalificerat sig själva genom att göra dimljus som är oanvändbara. Har du testat att köra med enbart dimljus (och avslaget halvljus) i mörker? Det är en helt bisarr upplevelse, det är som att åka med två ficklampor som enda belysning. Det har gällt alla bilar jag ägt faktiskt. Vet inte ens varför de sitter där längre, och nu börjar de ju plockas bort helt i och med adaptiv LED-belysning där man ändrar ljusbilden istället för att byta lampa när man trycker på knappen.
Nä jag har ju inte testat det eftersom det inte går att stänga av halvljusen. På "0"-läget är de ändå på pga någon automatisk funktion, oavsett om dimljusen är på eller inte och oavsett om det är natt eller dag. Så jag har ingen aning om hur det är att bara köra dimljus eftersom jag inte kan. Det enda jag kan köra är parkering + dim, vilket ju inte är tillåtet. Men det verkar ju vara det enda alternativet, knasigt.
Ebersprächer skrev:Vad står det att du inte kan köra på parkeringsljus och dimljuset samtidigt på dagen som varselljus?
I praktiken är det ok men parkeringsljus får man aldrig köra med. Bara varselljus.

"Många bilar är utrustade med dimljus fram. Du får ersätta halv, eller varselljuset med dimljuset när du kör på dagen. Vid mörker får du endast ersätta halv, eller varselljus med dimljus om siktförhållandena är nedsatta vid dimma eller mycket regn. "

https://www.transportstyrelsen.se/globa ... 5-webb.pdf
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]