Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berne
God morogn.

Igår när jag åkte till mitt andra jobb så gick jag ut för att öppna grinden. Kände att de lukta bränt, å notera att det välde ut rök från vänster sidan. (Framifrån). Tog lampan å lyste ner. Men kunde inte se så mycket. Förutom generatorn.

Är en diesel -07 om jag inte minns fel.
Läste runt lite, någon skrev AC pump eller brännaren.

Vad jag vet finns inte diesel bränner utan bara parkeringens värmare. Vilket jag aldrig använt.

Men när jag starta bilen den dagen, så stod de något med. Parkerignsvärmare kan inte använda pga låg batterinivå. Rullade igenom meny å den står som avstängd.

Några tips på var man kan börja fel söka?
av mattiasv60
Vänster framifrån ? Menar du höger sida av bilen (när du sitter i bilen) ? I så fall är det värmaren som går - avgasröret till den löper väl ut i höger främre hjulhus.
Parkeringsvärmare som du kallar den är en tillskottsvärmare som hjälper till att få upp/hålla motortemperaturen i kallt väder
/M
av klacken
Diesel brännare och parkeringsvärmare är samma sak,sitter i vänstra hjulhus( rattsidan) så troligtvis den,brukar kunna ryka en hel del. Startar automatiskt när det blir kallt ute då du startar bilen.
av sicnarf
Du skrev: "å notera att det välde ut rök från vänster sidan. (Framifrån)"
När man talar bilspråk så är höger och vänster alltid när man sitter inne i bilen.
Tänk på det i framtiden. Så höger sidan i bilen blir passagerar sidan och förar sidan är alltid vänster sidan.
av Berne
Det är höger sidan som det kommer väldigt mycket rök ifrån. Kika å ser generator, men kan inte se så mycket mer där.

Finns det något sätt att kontrollera om det är brännaren, bilen har rullat 24000mil.

Doften är svårt att förklara, det är inte bränd olja, å inte glykol.

Hur är det med tex ac kompressen? Den verkar vara en svag punkt på v70.

Tänkte ta en dag å försöka kika på de, men bra att veta vad man ska leta på och vad:)

Med vänlig hälsning,
av klacken
Kolla under bilen vänster fram så ser du avgasröret från brännaren, då ser du om det är den som ryker.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]