- sön 14 nov 2021, 11:28
Tjena tjena!
Jag blir inte klok på min Volvo.
Börja med att termostaten sa upp sig, varpå partikelfiltret koksa igen innan jag han få hem nytt termostathus och kunde byta.
Väl bytt så elda bilen ur filtret och felkoden försvann, men samtidigt fick jag upp 'motorsysten service erfordras' varpå bilen verka gå i något felsäkert läge och puttrar fram likt en gammal sugdiesel.
Köpte en billig felkodsläsare och fick fram P0403 som pekade åt EGR'en.
Rev bort spjällhuset igår för att kolla om de va sot o mök där i, men det var nog de renaste jag varit med om. Gjorde rent de lilla som var men felet kvarstår, någon som har någon idé om vad som kan vara fel ?
Kollade även igenom alla säkringar och hittade ingen som brunnit.
Bilen ifråga är en V70n -06 D5 185hk D5244T4
Bifogar bilder på felkodsläsaren samt spjällhus och ventil:
Jag blir inte klok på min Volvo.
Börja med att termostaten sa upp sig, varpå partikelfiltret koksa igen innan jag han få hem nytt termostathus och kunde byta.
Väl bytt så elda bilen ur filtret och felkoden försvann, men samtidigt fick jag upp 'motorsysten service erfordras' varpå bilen verka gå i något felsäkert läge och puttrar fram likt en gammal sugdiesel.
Köpte en billig felkodsläsare och fick fram P0403 som pekade åt EGR'en.
Rev bort spjällhuset igår för att kolla om de va sot o mök där i, men det var nog de renaste jag varit med om. Gjorde rent de lilla som var men felet kvarstår, någon som har någon idé om vad som kan vara fel ?
Kollade även igenom alla säkringar och hittade ingen som brunnit.
Bilen ifråga är en V70n -06 D5 185hk D5244T4
Bifogar bilder på felkodsläsaren samt spjällhus och ventil: