Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tega
tänkte skaff en kcrbox till min 2,5 tdi skull villa höra lite synpunkter angående risk för motorhaveri m.m.
Användarvisningsbild
av Statsminister
Är du inte i fel forum nu om du har en 2.5 TDI? Eller är det en D5 du har? (jagkan mycket väl ha fel)

Hur som hellst så har min motor inte rasat än trots att jag skrämt upp den gamla surdieseln till 405 nm ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Min uppfattning är att alla "boxar" är skit då de är rena vedbod trimmet, ovasett om det är KCR, Mehrleistung osv.

Varför, jo de kopplas in enkelt på fuelrailens bränsletrycksgivare och skickar tillbaka ett felaktigt värde till motordatorn att trycket är för lågt (trots att det är rätt)

Motordatorn reagerar då och drar upp pumptrycket till commonrailen vilket gör att MERA diesel sprutas in i motorn.

+ Jo det ger ju bra med mer effekt, så trimmet funkar.
+ Lätt att koppla bort

-Bränslepumpen tar stryk, varför plåga pumpen så fort motorn är gång, trycket behöver ju bara höjas vid fullgas (som man har 1% av tiden)

-Alla pulserna i insprutningn påverkas, moderna dieslar har 3-8 pulser (initiering, huvud, efterfas, avgasrening, regnereing av filter etc) och det är ju bara huvudpulsen som ska ändras.

-Momentbegränsning för att skona automaten sätts delvis ur spel.

-Färddator kommer att visa fel, (visar mycket lägre än vad som är rätt)

-Katalysator och partikelfilter riskerar att skadas.

-Turbolagring/Packbox tar stryk av ökad sotmängd

-Miljön tar stryk av ökat utsläpp

Om du istället mappar om motorn tex med BSR PPC slipper du alla dessa "-" då man ändrar direkt i motorstyrningen och slipper alla dessa bieffekter som man får genom att bara skicka tillbaka ett felaktigt bränsletryck.
av Marbas
Statsminister skrev:Är du inte i fel forum nu om du har en 2.5 TDI? Eller är det en D5 du har? (jagkan mycket väl ha fel)

Hur som hellst så har min motor inte rasat än trots att jag skrämt upp den gamla surdieseln till 405 nm ;)
D5 kom först -02. Innan dess var V70N dieslarna 2.5 TDI (VAG dieslar).

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]