Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla, har ett elproblem i min xc90 som verkstaden inte finner ut av. Något kan dra upp mot 2A när bilen är avstängd. Vilket då självklart gör att batteriet är urladdat på 1 par dar. Har haft den på VolvoBil ett par gånger, på en bil elverkstad 1 gång. Kopplat ut RTI (navigator), demobiliserar alarm när jag parkerar bilen. Så länge jag hade RTI inkopplat, i datorsystemet, så kom skärmen upp utan att någon knapp vart tryckt, nu är den också frånkopplat. Kan tyvärr inte ta ut själva navigatorn, då funkar inte radion. Någon som har en idé? Skulle önska att inte börja byta en givare efter den andra, det kommersiella för kostsamt
hur mekarvan är du ? Om du följer dessa steg så kan du kolla hur stor förbrukningen är. 1: Låt bilen stå med huven öppen och allt annat avstängt. För att vara säker på att systemen gått ner i viloläge vänta ca 20 minuter. 2: Tag loss minuspolen på batteriet, DÄREFTER pluspolen. 3: Koppla in volt/amperemetern i SERIE inte parallellt mellan batteri och pluspol se till att pluspolen INTE kommer i kontakt med karossen. Då är det nattmössa. 4: Sätt tillbaka minuspolen och kolla volt/amperemätaren om den visar någon ev förbrukning.5: Innan du monterar tillbaka pluspolen på batteriet koppla BORT minuspolen igen. (detta enbart för att undvika kortis mellan verktyg och kaross) I övrigt se mitt tidigare svar. Att batteri och generator är ok får vi väl förutsätta att verkstäderna konstaterat redan.
Jag hade samma på min 2001, v70. Det är ju samma generation.
Höll på att bli tokig, slutade med att jag tog ur säkringarna en och en och mätte mellan stiften med en amperemätare tills jag såg vilken säkring som drog ström hela tiden. Det visade sig vara larmet (gissningsvis sirenen då det är en svag punkt på dessa bilar, när backup batteriet går sönder så kan det rinna syra på kretskortet, så det är kanske där det blivit överslag).

Jag kör utan säkring där sedan dess och har inte haft några problem (förutom att larmet inte funkar då)
Haft dessa problem även på min bil, tog ner sirenen o sågade isär den för att helt enkelt ta bort backup batteriet. Återmonterade sirenen, allt OK.
Kretskortet hade liite mörkt på sig men det funkar ändå!
LottaGroning skrev:hur mekarvan är du ? Om du följer dessa steg så kan du kolla hur stor förbrukningen är. 1: Låt bilen stå med huven öppen och allt annat avstängt. För att vara säker på att systemen gått ner i viloläge vänta ca 20 minuter. 2: Tag loss minuspolen på batteriet, DÄREFTER pluspolen. 3: Koppla in volt/amperemetern i SERIE inte parallellt mellan batteri och pluspol se till att pluspolen INTE kommer i kontakt med karossen. Då är det nattmössa. 4: Sätt tillbaka minuspolen och kolla volt/amperemätaren om den visar någon ev förbrukning.5: Innan du monterar tillbaka pluspolen på batteriet koppla BORT minuspolen igen. (detta enbart för att undvika kortis mellan verktyg och kaross) I övrigt se mitt tidigare svar. Att batteri och generator är ok får vi väl förutsätta att verkstäderna konstaterat redan.
Varför kan han inte bara koppla mätaren i serie på minuspolen?
Borde inte det ge samma resultat?

Jag tänker bara så man inte behöver vara så rädd för kortis

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]