Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen,

Behöver byta batteriet i min V70-05/170. Tänkte att detta skulle vara en av de enklaste åtgärder man kan göra...

Kollade lite olika tillverkare och ser plötsligt att Bosch skriver:
"Varning! Batteribytet måste anmälas med diagnostester, t.ex. KTS-serien, vid styrdonet"

Sen skriver Autoexperten:
"Batteribytet måste uppges på styrenheten"

Stämmer detta??? Har visserligen tillgång till ett diagnosverktyg (iCarSoft) men ändå?!?
Jag bytte glatt batteri utan att programmera in det när jag hade en V70 -05. Det blev inga problem med det. I alla fall inga som jag märkte på de ytterligare år jag hade kvar den bilen.

Om något händer så är det troligen att batteriet laddas lite för mycket i början. Det är väl inte bra, men långt ifrån en katastrof. Det ska vara ett synnerligen ovanligt BMS (Battery Management System) för det ska alvarligt skada ett batteri som bytts ut utan att systemet aktivt programmeras för det. Det nya batteriet kanske inte hanteras optimalt, men på det stora hela ska det fungera hyfsat bra.
Malmstroem skrev: fre 29 okt 2021, 15:02 Jag bytte glatt batteri utan att programmera in det när jag hade en V70 -05. Det blev inga problem med det. I alla fall inga som jag märkte på de ytterligare år jag hade kvar den bilen.

Om något händer så är det troligen att batteriet laddas lite för mycket i början. Det är väl inte bra, men långt ifrån en katastrof. Det ska vara ett synnerligen ovanligt BMS (Battery Management System) för det ska alvarligt skada ett batteri som bytts ut utan att systemet aktivt programmeras för det. Det nya batteriet kanske inte hanteras optimalt, men på det stora hela ska det fungera hyfsat bra.
En gång till -05 har inte någon BMS det har inte min -07 heller ,för mig veterligen kom batteriövervakningen först med bilar som hade VEA motor och batteri hade flyttade till motorrummet.
tbar skrev:Hej igen,

Behöver byta batteriet i min V70-05/170. Tänkte att detta skulle vara en av de enklaste åtgärder man kan göra...

Kollade lite olika tillverkare och ser plötsligt att Bosch skriver:
"Varning! Batteribytet måste anmälas med diagnostester, t.ex. KTS-serien, vid styrdonet"

Sen skriver Autoexperten:
"Batteribytet måste uppges på styrenheten"

Stämmer detta??? Har visserligen tillgång till ett diagnosverktyg (iCarSoft) men ändå?!?
Det är bara att byta batteri, även på bilar med BMS, byt och kör vidare.
Först av allt, en V70N har ingen BMS.

Men det som händer om man byter utan att "berätta för bilen" är att den laddar hårdare än den absolut behöver.
= drar mer bränsle = ökade utsläpp. (På laboratorienivå)
Samt att nya batteriet ev får kortare livslängd, men där är jag inte övertygad.
Jag tror stenhårt på att det är utsläppen och förbrukningen som ökar i teorin eftersom generatorn får ladda "i onödan". Troligen ej mätbart av vanlig person.
Kan kansle påverka autostart/stopp systemet där det förekommer.

Bakljuset lyser ju inte med automatik på ljusan dan på nyare bilar av samma anledning. Hur stor påverkan har det med några LEDlampor färre?
Tja, det räcker ju med teoretisk förbättring för att det ska anammas.
Derank skrev:Det är bara att byta batteri, även på bilar med BMS, byt och kör vidare.
Det var detta jag var ute efter. Även på bilar med BMS är det bara att byta -- så det är oväsentligt om V70N har BMS eller inte. Det som sagt var händer är att bilen i början kan ha dålig uppfattning om laddningstatus och därmed ladda hårdare än den behöver. Det kommer att relativt snabbt jämna ut sig. Med andra ord är det bara att byta. Tycker man om att fippla så kan man också nollställa BMS, men det är inte för att det är nödvändigt.

Jag har som sagt bytt utan att göra något, utan några problem på en V70 -05.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]