Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viadrus
Okej tjena igen skulle vilja veta vad som måste stämma när man ska byta kombiinstrumentet? jag har förstått av tidigare trådar att äldre än 2003-04 måste jag ha eftersom jag har en -02. spelar det nån roll om jag har automat eller manuell eller ligger det i programvaran? spelar det nån roll om det är bensin eller diesel? är det bara varvräknaren och programvara som skiljer eller är det mer? // tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Loner
Hmm intressant fråga.. jag vet faktiskt inte.. måste kolla upp..

Men varför vill du byta DIM?, det är ju inte direkt gratis...

/L
Användarvisningsbild
av Mr H
viadrus skrev:Okej tjena igen skulle vilja veta vad som måste stämma när man ska byta kombiinstrumentet? jag har förstått av tidigare trådar att äldre än 2003-04 måste jag ha eftersom jag har en -02. spelar det nån roll om jag har automat eller manuell eller ligger det i programvaran? spelar det nån roll om det är bensin eller diesel? är det bara varvräknaren och programvara som skiljer eller är det mer? // tacksam för svar.
Det där är en hel vetenskap. En del säger att det inte på något vis går att byta DIM (kombiinstrument), men ett helt nytt måste ju rimligtvis gå att montera men "kostar inte gratis". Någonstans läste jag att man kan byta till en DIM med lägre mätarställning än det egna havererade för då tar de instrumentet med den lägre mätarställningen över den högre (den som ditt trasiga instrument hade) vid omprogrameringen. Dock måste du få tag i en DIM med rätt artikelnummer för att den manövern skall funka. Man har tydligen gjort en mängd förändringar i elektroniken under åren.
Att byta DIM är i mina ögon definitivt inget man som "glad amatör" skall ge sig på!!! Det kräver absolut rätt kunskap och dessutom tillgång till programvara osv.

Varför ska du byta DIM?

På SVXC kan man läsa om detta med byte av DIM. Jag citerar delar av tråden:

"Hej. Har en S60 -03a och har strul med kombiintrumentet. Jag har dock ett fräscht och felfritt kombiinstrument från en S60 -02a Fungerar det att byta om man efter laddar in ny mjukvara eller är det kört? "

"jag är faktiskt fundersam om det går at ladda om begagnade instrument?!
däremot hade det varit ett nytt instrument till en 02:a så hade det funka i din 03:a, Dim:en blev något modifierad runt 03 MY04."

"Har nu pratat med en kille som jag känner på bilia och han säger att det går att ladda om begagnade instrument . Taxibilarna brukar göra så tydligen när de får strul med dim. Det enda va att jag måste hitta ett dim som har gått kortare än mitt nuvarande för mätarställningen lagras i dim:et och i centralstyrenheten och när man sedan byter dim tar den det högsta värdet. "

"det behöver alltså inte vara i någon specciel avgränsning angående tillv. år/mån ? Låter mycket intressant, då mitt dim lever sitt eget liv"

"Jo alltså vad jag förstår går det inte att ta ett dim från en 05a och sätta på en 02a tex. -01 har ett eget, 02-03 har ett och sen -04a har ett annat. Sen vet jag inte hur det går att byta mellan 04-05. "

"Fast Canbussen blev snabbare 2004 så dimmar 2004 och uppåt funkar inte i gamla bilar.."

"Tittar man på artnr så är det samma till 2002 som till 2003 så där imellan passar det garanterat."

"Att det är aut har ingen betydelse vad jag har sett. Men disel har ju ett annat dim. "

Hoppas det här var till någon hjälp.
av Frigge
01-03 är samma och det går att ladda programvara i det. Enklast är ju om man hittar ett kombi med så snarlik mätarställning som möjligt då det blir jobbigt att hålla reda på dom olika intervall servicarna annars, lätt att missa kamremsbyte osv. Ta hellre ett DIM från än 02:a än ett från 03, 03:ornas kombi verkar vara det enda som strular. Det är min erfarenhet från tex Taxibilar allafall.
av viadrus
Fortfarande ingen som vet om det är samma dim till bensinarna? varvräknaren och programvaran är ju lätt att fixa lixom?

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]