Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bhsm
Min bil var på service hos Bilia. De hittade bla att damasken till yttre drivknuten hö fram var sprucken. Bad om kostnadsförslag och fick då kostnad för byte av drivknuten SAMT damask, nära 6000.

Till saken hör att den drivknuten byttes för några år sen. Inga som helst symtom från den nu.
Lämnade bilen till annan verkstad som bytte enbart damasken.

Är det dumt att byta enbart damasken, eller försöker Bilia blåsa me)?

Var med om liknande med en tidigare bil, damasken trasig, Den byttes hos Ford, som inte sa ett ljud om att byta alltihop, som Bilia nu ville. (Den drivknuten höll hela den bilens liv f ö. )

Ska man ta upp det med ledningen på biliaverkstan eller bara acceptera att de vill sno så mycket pengar som möjligt av kunderna?

De sa nämligen också att sommardäcken var slitna ( borde tydligen bytas inför besiktning) trots att de var 3 mm. Vilket besiktningen inte säger något om..
av malajo
Dom ville väl säkert tjäna lite mer pengar.
Men samtidigt så kan inte dom veta hur länge damasken varit trasig, är den trasig länge så töms den på fett samt skräp tar sig in i den, och det fördärvar knuten.

3mm däckmönster e väl vad som är minst rekomenderat, lagliga gränsen är lägre, men det betyder ju inte att 3mm är "bra däck"

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

av Bhsm
Jag vet ang drivknuten, det hände på en tidigare bil, det lät rejält men inget fel på den, höll alla år jag hade den. Sen den fått ny damask och nytt fett förstås.
Tror dom bara vill tjäna mera på dumma kunder.
Däcken vet jag självklart också, men han ville få mej att tro att besiktningen skulle slå ner på det. Och sälja nya sommardäck., förstås.
Det köper jag i vår, nu ska vinterdäcken på i alla fall.
Och bilen gick igenom besiktningen trots en del annat Bilia antydde att det skulle bli tvåor på.
Har anlitat dem länge men nu byter jag verkstad.
av Bhsm
Nej faktiskt inte😊
Bara lite fett och ny damask så var den ok! Detta var Ford vi hade för flera år sen. Tog bara upp det som tidigare erfarenheter av sprucken damask.

Den Volvo det gäller nu är en annan sak. Drivknuten har inte gett ett knyst ifrån sej. Den är dessutom bytt för fyra år sen. Så trasig var inte heller damasken visade det sig. 🤷🏻‍♀️
Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]