Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag kollar alla sensorer med OBD kommer den texten fram. Läst allt jag hittat på nätet och förstår att det kan vara en tempsensor som ger fel info. Är det någon som vet vilken sensor / sensorer och var dom sitter på en 2,5t från 2005?
Sonderna brukar man få felkoder på om de är dåliga, eller så börjar motorn (fortfarande i closed loop) reglera bränsleinsprutningen så att bilen antingen går alldeles för magert eller för fett. Så fort katalysatorn blivit varm brukar den gå i closed loop, d.v.s. motorn behöver inte ha nått 90*C.

Sen kan den hoppa ur closed loop och gå till open loop beroende på hur man kör. Vid fullgasaccelerationer är det vanligt att bilar går i open loop, men det beror hur bilen är kalibrerad. Moderna bilar gissar jag stannar i closed loop längre eller till och med hela tiden. Min -99a går i open loop vid fullgas i alla fall. Har inte kollat på min S60.

Märker du av några symptom på bilen? Luktar den illa?

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]