Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nån av er som kan redogöra vad man får betala för respektive modeller med och utan partikelfilter i fordonsskatt? Om man leker tanken att man köper en 05a utan partikelfilter jämfört med en motsvarande modell beggad 06 med partikelfilter så får jag känslan att 06an är mer ekonomisk på längre sikt med den lägre skatten
Användarvisningsbild
av Svahn
Skatterabatten på 6000:- dras inte av med 2000:-/år i 3 år utan den dras av första året. Ex. V70 D5 AWD Aut. C:a 1500:- första året och 7500:- årligen efter det.
av dali
Man måste göra en heltäckande kalkyl för att veta vad som är billigast. Skillnaden i skatt mellan en 05:a och en 06:a är så pass liten (under 2000 kr/år) att det med råge äts upp av att en nyare bil tappar mer i värde. Om du tappar 20.000 mer i värde på den nyare bilen så måste du alltså köra i 10 år innan skatteskillnaden kommit ikapp.

Räknar man dessutom in att 185-hästaren drar lite mer än 163-hästaren så blir det ännu svårare att räkna hem det. I 99 fall av 100 är den äldre bilen billigare att äga, pga den större värdeminskningen på den nyare.
av caradioa
Fy fan! Då kan man lika gärna köra utan partikelfilter och skita ned om man inte får något för besväret.
av cassidy
Ungefär så, få inte för dig att välja bil utifrån miljöaspekten för det funkar inte ... :lol:

Om du inte orkar räkna på det hela så kan jag ge dig två korta puckar;

1. Precis som Svahn säger så är skatterabatten bara till glädje för första ägaren.

2. Skillnaden på hur långt du måste köra för att det ska löna sig med en diesel skiljer inte så mycket som man kan tro mellan partikelfilter och icke-partikelfilter.
Kör du mer än 1500 mil per år så lönar det sig oavsett.

Min S60 D5 '05 kostar 6350.- per år utan pf. Har ingen exakt siffra men jag tror att med pf är det 2000-2200.- mindre - dvs inte många mil extra att köra.
av JSVARD
caradioa skrev:Fy fan! Då kan man lika gärna köra utan partikelfilter och skita ned om man inte får något för besväret.
På samma sätt som jag gräver ner mina blybatterier i åkern här utanför och häller ut kvicksilvret i vasken... Är det bara jag som köpt en dyrare bil med tanke på miljön? :cry:
av dali
Nu är väl det mer politik än bilar det här, men inte är det miljön staten är intresserad av, det är skatteintäkter. Varför skulle de annars kalla E85-bilar för "miljöbilar" när majoriteten av dem körs på blyfri 95 ... precis samma bränsle som alla "miljöbovar"?

Om miljön var prio 1 så skulle dieselbilar med partikelfilter vara skattebefriade. Finns ingen logisk förklaring till varför de ska ha högre skatt än bensinbilar eller "miljöbilar".

Om miljön verkligen var prio 1 så skulle de satsa på alternativa bränslen, E85 är bara larv och det kommer aldrig att kunna ersätta bensin, det finns massor med bättre alternativ, men det kostar pengar och då är det inte intressant.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Staten skiter ju i miljön till 100%.

Varje år tar man in sisådär 150.000.000.000 kr i skatter på energi i olika former av detta använda 0.3% för att ta fram miljövänliga bränslen. 99.7 % går alltså till helt andra saker än miljön. Alltså skiter man totalt i miljön och bryr sig bara om hur mycket skatt man får in.

Om man ville värna om miljön kunde man tex ge 15 år skattefrihet på bränslen som ger 0 i koldioxidustläpp och vips skulle massor av företag satsa då man vet att man får tillbaka pengarna.

Nu vågar ingen satsa för nästa år kan ju det också skattas till döds.
av Arne
Instämmer helt, staten eller feodalstyret Sverige är bara ute efter att mjölka ut så många skattekronor som möjligt, ingen ska tro nåt annat.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]