Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OrsonGbg
Ärligt talat, jag brukar vara inne på Bilia lite då och då. Säljarna står och dricker kaffe och tjötar med varandra. Jag blir helt ignorerad varje gång. Varför måste jag komma med mössan i handen och be om lite hjälp?

Jag kunde väl förstå om jag nu vore en 18-årig kepskille med studiebidrag men jag är en hårt arbetande karl i 30-årsåldern med en väldigt bra ekonomi.

Ni som lyckats köpa en bil på bilia hur får man hjälp?

Min S60 köpte jag på Volvobil i torslanda, där får du kanonfin service. Skulle gärna köpa där igen men nu tänkte jag byta in bilen och det kan man inte där.
av Daddan
Det finns bara ett sätt att få hjälp av bilsäljare. Slita tag i en. Om man nu lyckas hitta någon. Och de vill oftast inte sälja bil till dig. Har aldrig hittat en säljvillig hjälpsam säljare på Bilia här i Stockholm. Konstigt faktiskt. Känns som att de tycker att man ska vara glad att man ens får titta på bilarna. Provköra är bara att glömma. Jag tittade på V70N -00 - -04 och då är det rätt meningslöst att provköra en sprillans. Jag vill ju köra "min" bil.

På BraBil i Väsby var det som det skulle, en vänlig säljinriktad säljare och jag fick provköra utan att de knorrade.

Jag köpte i Lund enftersom det var rätt bil. De var hjälpsamma, men det beror nog på att jag hade både ringt och mailat om bilen innan jag kom ner. Inte heller där några problem att få provköra.
av Knasen
Tydligen så dom inte interesserad av sälja bil, dom vill vara sociala med varandra. Skall du provköra bil så gå direkt till receptionen och begär vilken bil du vill provköra, när du kommer tillbaka så säger du till att du vill prata med en säljare, vill ingen prata med dej då. Gå då till nästa återförsäljare i ditt område. Jag brukar provköra lite nya bilar och då. Det tar mej högst tio minuter att få tag i en provkörningsbil (Gäller bilia Sisjön)
av ljungström
Välkommen ut på landsbygden i stället. Vågar nästan lova att ingen kund som stiger in i vår bilhall går där ifrån utan att ha blivit tilltalad av en säljare. Så är vi största nybilsmärket på orten också :D . (nej, inte Volvo).
av klabban
Har faktiskt blivit positivt överraskad av Biliasäljarna ett par gånger. Säljare har kommit fram och frågat om jag behöver hjälp och lagt manken till får att ge bra service. Gäller då Bilia Södertälje och Segeltorp. Sedan tycker jag som vanligt att kunskapsnivån ofta är för låg hos säljarna. Har man bara läst lite i broshyren innan man kommer dit så kan man ofta mer än säljaren...
Användarvisningsbild
av Jensen
Vilka anklagelser, kritik från alla håll och kanter.
Jobbar själv på Haga Norras beg avdelning och jag kan absolut inte hålla med på nån punkt.
Dom som kommer ner till oss får alltid hjälp om man vill köpa provköra mm.
Problemet är ju att dom flesta anser att så fort man ger sig in i en bilhall så skall alla säljarna stå på rad och agera rövslickare, varför???
Att ta kunder i en bilhall handlar mycket om att kunna läsa vissa kunders kroppspråk, ibland så kanske man inte alltid gör rätt bedömning och då hamnar man väl i skottlinjen här.
Vad är det för fel med att fråga en säljare om hjälp???
Då alla säljare inom Bilia går på provisionslön så är man alltid intresserad av att sälja bil.
OrsonGbg:
Tyvärr är det så att om man känner igen en person som kommer lite då och då så finns ju risken att man som kund inte ger några direkta köpsignaler, då är det nog så att du kanske inte får den hjälp som du vill ha.
Men än en gång, varför inte fråga om hjälp???
Varför kan vi fråga om hjälp i princip på alla andra ställen man handlar på men hos bilfirman så ska det alltid vara andra spelregler???
av Lövet
Andra spelregler? Tja kanske för att pengarna är så otroligt mycket större och vi i allmänhet inte tycker att man ska behöva be om att få spendera flera hundra tusen. Det finns ingen bransch där säljarna i allmänhet är så fruktansvärt arroganta och okunniga som bilförsäljare. Gå in i ett byggvaruhus, en elektronikaffär, tja i stort sett vad som helst. Bemötandet du får där är extremt mycket bättre och hjälpsamt.
Användarvisningsbild
av Raggz
OrsonGbg skrev:Ärligt talat, jag brukar vara inne på Bilia lite då och då. Säljarna står och dricker kaffe och tjötar med varandra. Jag blir helt ignorerad varje gång. Varför måste jag komma med mössan i handen och be om lite hjälp?

Jag kunde väl förstå om jag nu vore en 18-årig kepskille med studiebidrag men jag är en hårt arbetande karl i 30-årsåldern med en väldigt bra ekonomi.

Min S60 köpte jag på Volvobil i torslanda, där får du kanonfin service. Skulle gärna köpa där igen men nu tänkte jag byta in bilen och det kan man inte där.
Jo, du kan byta in din bil där om du köper en ny...
Användarvisningsbild
av Mr H
Raggz skrev:
OrsonGbg skrev:Ärligt talat, jag brukar vara inne på Bilia lite då och då. Säljarna står och dricker kaffe och tjötar med varandra. Jag blir helt ignorerad varje gång. Varför måste jag komma med mössan i handen och be om lite hjälp?

Jo, du kan byta in din bil där om du köper en ny...
Ja, men bara om den är max tre år gammal....
av NCR
Jag köpte min bil på Bilia i Sisjön. Fick nästa be att få vara i fred lite så nån dålig service upplevde då jag inte, varje sig att få provköra en begagnad bil eller en ny.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]