Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostene
#1463678
Olja runt turbon. Vilka rör och slangar på mina bilder skall rensas från
sot och tjära som kan förorsaka oljeläckaget jag har?
Det kanske går att rita in i mina visade bilder!
Tackar på förhand för lite hjälp!
Vänligen ostene.
Bilagor
CIMG1089.JPG
CIMG1089.JPG (887.51 KiB) Visad 963 gånger
CIMG1088.JPG
CIMG1088.JPG (670.28 KiB) Visad 963 gånger
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1463680
Packningen till returröret (den gröna på första bilden) är alltid en het kandidat när det gäller läckage. Sen får man ju kolla så att det röret inte är igensatt.
av ostene
#1463685
På 2:a bilden längst till vänster på bilden rakt ovanför den svarta slangen är
det väldigt geggit av sot och olja. Är det en kandidat som bör lossas och göras ren.
Ser svårt ut att komma åt utan att ta ut hela turbon, eller finns det några knep månntro?
av ostene
#1463686
På 2:a bilden längst till vänster på bilden rakt ovanför den svarta slangen är
det väldigt geggit av sot och olja. Är det en kandidat som bör lossas och göras ren.
Ser svårt ut att komma åt utan att ta ut hela turbon, eller finns det några knep månntro?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1463699
Det är en slang från insuget, så där kommer det ingen olja. Röret mellan turbo och luftfilter kan däremot innehålla olja om man har bekymmer med vevhusventilationen. På ovansidan sitter ju röret som förser turbon med olja, men är det igensatt så skär turbon ihop väldigt snabbt. Sen kan du ju ha ett internt läckage i turbon. För det ser ju på bilden ut som om det kommer ut olja i avgassystemet?
av ostene
#1476537
Har ny bytt packboxar och bytt ett slangpaket för vevhusventilationen samt rensat alla(?) slangar jag hittat med koppartråd.
Ändock så kan jag efter kort körning av motorn hitta oljedroppar längst ner på turbon som jag rengjort noggrant före.
Motorn låter som den inte går mjukt längre och något blir hett så det luktar bränt efter någon minuts gång på motorn.
När motorn stoppades tyckte jag mig höra något som gnisslade, dvs. som inte fick smörjande olje på sig?
Har rengjort oljetråget också. Ingen varning om lågt oljetryck.
Kan det finnas någon slang eller rör som kan vara igensatt som jag har missat. Det är ju så eländigt trångt ovanför
turbon. Har bytt till ny olja och kylvätska.
Med kylan kommer paniken då det blir för kyligt att meka utomhus så jag hoppas någon vänlig själ kan ge tips i första
hand om något i vevhusventilationen som jag kan ha missat.
Mvh ostene
av v70t4y2000
#1476608
Ta något rakt o kolla kopplingen till röret så den inte blivit skevt ( den som är kopplad till den gröna packningen...ser ut som det läckt från mitten o ut till vönster )

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]