Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70, årsmodell 2005
Rostigt fjäder fäste vänster fram uppe.

Jag tog och borstade rent vänster hjulhus fram med en diskborste och en pensel. Då såg jag att det såg rejält rostigt ut uppe på fjäder fästet.

Nu har jag dolt och gömt rosten med Biltema fiberförstärkta rostskyddsmedel 36-2431. Det var lite svårt att komma åt att stryka rostskyddsmedel på fjäder fästet. Fjädern är i vägen, trångt. Jag strök så gott som det gick med en 25 mm bred lång vinklad elementpensel.

För några år sedan strök jag rostskyddsmedel på höger övre fjäder fästet fram, men det vänstra övre fjäder fästet har inte blivit struket med rostskyddsmedel fören nu.
Fjäderfäste-V-F.JPG
Fjäderfäste-V-F.JPG (99.16 KiB) Visad 1012 gånger
Pensel.JPG
Pensel.JPG (124.16 KiB) Visad 1012 gånger
Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Är inte det där "basplattan" till fjäderbenslagret? Sak samma, inte bra att den rostar men egentligen är det ett större problem om plåten i "tornet" rostar. Lagret går ju att byta :-)
Jag häller på lite olja uppifrån motorrummet emellanåt
Jo, det är styrlagret som är rostigt.
Är det så gammalt att det rostat så väldigt är nog fjädersätet lika gammalt.
(Dess bussning är standardfel i dessa framvagnar)
Så det blir nog ny del relativt snart.
(Milen kvittar nästan. Tiden käkar mer än mil)

Men rostskydda du.
Det skadar absolut inte.
V70 årsmodell 2005
Fjäder Fäste är kanske fel namn på den rostiga delen. Jag vet inte vad den rostiga delen heter, men jag tyckte att Fjäder Fäste kändes bra att kalla den.
De rostiga delarna sitter högst upp i framhjulens hjulhus alldeles ovanför fjädern.
När jag för några år sedan kladdade rostskyddsmedel i höger hjulhus så tyckte jag att det i stort var lika rostigt högst upp i höger hjulhus, som det nu var i vänster hjulhus.
I motorrummet har jag lagt på tunnflytande rostskyddsmedel på de två locken som är ovanför fjädrarna.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
jag skulle åndå byta Dämpare o fjädrar.....
Så jag sopade rent Fjäderhusen med Maskin med stålborste! Det kunde inte bli bättre.. :)
Och la på ett nytt rostskydd i flera lager........... Så det lär ju hålla ett tag till :P

Lyckas du inte ladda till batteriet med ctek-ladda[…]

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]

Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]