- fre 03 sep 2021, 12:12
Köpte bilen en Xc70 2,5 turbo -2005 för 1,5 år sen, den har nu gått 26000. Kände direkt jag köpt den att den liksom ryckte i 80-110 km/h. Den smårycker och sen kan den helt plötsligt rycka till lite mer ordentligt. Men den tappar aldrig kraft. Kan hända när jag ligger på jämn gas men också när jag gasar. Och också nån sorts vibration i bilen som kom och gick i början men som nu är mest hela tiden. Balanserade om däcken direkt, men det hjälpte inte. Felsökte på Volvo och dom fick felkod på luftmassemätaren och haldexpumpen. Bytte till en annan begagnad luftmassemätare men det blev ingen skillnad. I den vevan upptäckte jag också att den läckte olja. Efter felsökning visade det sig vara VVT-hjulet på avgassidan. Det byttes och samtidigt byttes haldexpumpen. Var rädd att det också skulle vara vinkelväxeln som gjorde att den drev på två, men det räckte med pumpen. Allt detta gjordes i våras. Tyckte det fortsatte vara oljefläckar under bilen och i somras bara rann det bokstavligen ut olja ur den när jag startade en morgon. Gick med bärgare till en annan verkstad (meca) eftersom vi var i sommarstugan. Dom tvättade rent men fick den inte att läcka något under flera dagar. Han sa att det i alla fall inte kom från VVT-hjulet på avgassidan som var bytt. Fick hämta bilen utan att veta varför den läckte, kändes inte som en jättebra felsökning. Tillbaka i stugan började den läcka igen. Men den läcker bara sporadiskt vilket fått mig att utesluta vevaxelns packbox, då borde det komma hela tiden. Vibrationerna har jag svårt att veta/känna om det är från drivlinan eller motorn. Flera verkstäder pratar om mellanaxeln, men är ganska ointresserade av att ta reda på exakt var det kommer ifrån. Tändstift är bytta. Ryckandet lär ju komma från motorn. Han går aldrig så illa att han går på bara fyra cylindrar, i alla fall inte på tomgången, men han går heller inte riktigt rent, han missar lite, men man måste lyssna noga för att märka, man känner tex om man har dörren öppen och lägger handen på dörrbladet. Men det kan ju vara det som händer när den rycker till på motorvägen, att den under en kort stund går på fyra burkar. Skulle kunna vara tändspole, men tycker han borde gå mer orent då, eller?? Behöver komma i kontakt med nån som verkligen har koll på den här modellen. Blir galen! Fick tips om RP bil och plåt i Dalarna, att Roger där ska vara ett ess. Och när jag pratade med honom så trodde han det kommer från VVT-hjulet på insugssidan och anledningen till att det trycker ut är igensatt vevhusventilation. Men dom andra verkstäderna har inte velat kolla den ordentligt utan har bara sagt att slangarna ser nya ut
Roger på RP trodde man inte behöver byta VVT-enheten utan bara flytta hjulet en aning och göra rent ventilationen. Ang vibrationerna och ryckningarna trodde han att ett motorfäste gett sig (tydligen väldigt vanligt) eller dålig tändspole eller både och. Hur som helst verkade han sjukt kunnig på modellen när jag pratade med honom. Är typ villig att åka långt för att lämna till någon som löser problemen än att bara åka runt på felsökningar som kostar en massa pengar. Men om nån känner till en grym mekaniker i Umeåtrakten så säg gärna till!! Och ge mig gärna era tankar om problemen med bilen!!! Det här blev en lång text ha ha ha!!!
- By least