Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag köpte mig en S80 2.4 årsmodell 2000 för någon vecka sedan, fullstämplad servicebok och 2 ägare. När jag köpte den påstod säljaren att han precis fyllt på motoroljan, jag tittade på stickan och den såg ut att vara fylld till maxstrecket med alldeles klar fin olja.
Jag hade sedan dess kört drygt 80 mil och skulle kolla oljan igen, varpå jag märker att stickan i själva verket är torr(!) Jag köpte då olja på en mack och fyllde på tills dess att oljan var i området där den ska vara, totalt behövde jag fylla på cirka 3,5 liter. Då har det alltså varit 2 liter olja i en motor som ska ha 5,5-5,8 liter. Jag har inte fått några varningar från bilen förutom en gång då jag startade i backe, fick varning för lågt oljetryck vilket försvann inom några sekunder.
Hur illa kan det vara? Kommer motorn rasa när som helst?
Har nu kört drygt 70 mil till sedan jag fyllde på, utan några konstigheter.

Hälsningar Adrian
80 Mil å Torrsticka? + 3,5l påfyllning............... :-o :-o
-Galet!
Någonstans tar det ju vägen?
-Lägg en flyttkartong under motorn,när du kört. Så kan du kanske lokalisera? Eventuellt läckage?
*Bästa vore ju om du kunde åka till OK på gör de sjlv bryggan! Kolla efter blöta fläckar i chassiet....mm.
Om den har dragit 3,5 liter på 80mil har du stora problem ...
Bolmar det inte svart ur avgasröret så läcker motorn något hemsk någonstans, borde vara väldigt lätt att hitta
Katalysatorn är ganska bra på att maskera eventuell oljerök, men med den förbrukningen du beskriver så borde det ändå ryka en del från bilen. Har du kollat hur vevhusventilationen mår? Är den igensatt så kan bilen dra en del olja.

Hur långt har den gått?
Jag inser nu att jag formulerat mig lite oklart, när jag köpte bilen trodde jag mig se olja på stickan vilket det visade sig att jag inte hade gjort (efter 1,5 liter påfyllt när jag började se olja på stickan igen var den alldeles svart). Jag tror alltså att jag har kört 80 mil med cirka 2 liter olja i motorn hela tiden utan läckage, efter jag fyllt på ordentligt har jag kört 70 mil utan att nivån gått ner.
Har inte sett några fläckar under bilen, ser väldigt fin ut undertill (såvitt jag kan se av att lägga mig på backen).

Totalt har bilen gått 23 000 mil. Serviceboken är fullstämplad fram till 19 000 mil och sedan gjordes senaste verkstadsservice och reparationer slutet 2019 så vitt jag vet.
Jag tycker inte det är så farligt. Har inte oljelampan lyst när du kört har du haft oljetryck, bra. Hade den låga mängden olja blivit överhettad hade oljetrycket sjunkit.
Dessutom, om du har skadligt dålig smörjning knackar det rejält i motorlagren. Det är skadligt, men något sådant har du ej hört.

Två till ämnet relaterade frågor:[…]

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]

Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]